Európska komisia uverejnila predbežné údaje o smrteľných dopravných nehodách za rok 2024. V minulom roku zahynulo pri dopravných nehodách v EÚ približne 19 800 ľudí, čo je mierny pokles o 3 % v porovnaní s rokom 2023. Je to ekvivalent 600 menej stratených životov. Aj keď sa počet úmrtí na cestách v roku 2024 znížil výraznejšie ako v roku 2023, celkové tempo zlepšovania je naďalej príliš pomalé a väčšina členských štátov nie je na dobrej ceste k splneniu cieľa EÚ znížiť počet úmrtí na cestách do roku 2030 o polovicu. V marci 2023 Komisia s cieľom posilniť svoj záväzok v oblasti bezpečnosti cestnej premávky predstavila balík návrhov na zlepšenie bezpečnosti cestnej premávky vrátane aktualizovaných požiadaviek na vodičské preukazy a cezhraničného presadzovania predpisov a čoskoro prijme nové právne predpisy o technickom stave vozidiel s cieľom znížiť počet nebezpečných vozidiel na cestách EÚ.
Rozdielne trendy v jednotlivých členských štátoch
Pokrok v oblasti bezpečnosti cestnej premávky v celej EÚ je naďalej nerovnomerný, pričom niektoré krajiny dosahujú významné pokroky, zatiaľ čo iné majú ťažkosti so znižovaním počtu smrteľných nehôd. Za posledných päť rokov zaznamenali Grécko, Španielsko, Francúzsko a Taliansko len mierny pokles počtu úmrtí na cestách, zatiaľ čo Írsko a Estónsko zaznamenali nárast – hoci ročné výkyvy v menších krajinách majú tendenciu byť výraznejšie. Naopak Bulharsko, Dánsko, Litva, Poľsko a Slovinsko dosahujú výrazný pokrok smerom k cieľu zníženia emisií o 50 %.
Švédsko a Dánsko zostávajú najbezpečnejšími krajinami, pokiaľ ide o bezpečnosť cestnej premávky, s nízkou úmrtnosťou 20 a 24 úmrtí na milión obyvateľov. Medzitým Rumunsko (77/milión) a Bulharsko (74/milión), ktoré majú stále jednu z najvyšších mier úmrtnosti, dosiahli významný pokrok pri znižovaní počtu úmrtí na cestách, pričom od roku 2019 došlo k poklesu o viac ako 20 %. Priemer EÚ je 44 úmrtí na cestách na milión obyvateľov.
Najviac postihnuté skupiny a rizikové faktory
Vidiecke cesty naďalej predstavujú najväčšie riziko, pričom 52 % smrteľných nehôd sa vyskytlo na týchto cestách. Väčšina úmrtí na cestách (77 %) sa týka mužov, zatiaľ čo starší dospelí (65+) a mladí ľudia (18 – 24 rokov) sú obzvlášť zraniteľní účastníci cestnej premávky. Pokiaľ ide o typ účastníkov cestnej premávky, najväčší podiel smrteľných nehôd majú cestujúci v automobiloch, za nimi nasledujú motocyklisti (20 %), chodci (18 %) a cyklisti (10 %). Zraniteľní účastníci cestnej premávky vrátane chodcov, cyklistov a motocyklistov tvoria takmer 70 % úmrtí v mestách, čo zdôrazňuje naliehavú potrebu zlepšiť bezpečnostné opatrenia na ich ochranu.
Súvislosti
V roku 2018 si EÚ stanovila cieľ znížiť do roku 2030 počet úmrtí na cestách – a po prvýkrát aj počet vážnych zranení – o 50 %. Stanovilo sa to v strategickom akčnom pláne Komisie pre bezpečnosť cestnej premávky a politickom rámci EÚ pre bezpečnosť cestnej premávky naroky 2021 – 2030, v ktorom sa stanovili aj plány bezpečnosti cestnej premávky zamerané na dosiahnutie nulovej úmrtnosti na cestách do roku 2050 („vízia nulovej úmrtnosti“).
V marci 2023 Komisia predložila balík návrhov zameraných na bezpečnosť cestnej premávky vrátane aktualizovaných požiadaviek na vodičské preukazy a lepšieho cezhraničného presadzovania pravidiel cestnej premávky. S cieľom ďalej prispieť k tomuto úsiliu Komisia čoskoro prijme nové návrhy na revíziu svojich právnych predpisov o technickom stave vozidiel, ktorých cieľom je znížiť počet nebezpečných vozidiel na cestách EÚ a súvisiacich nehôd.
Bezpečnosť cestnej premávky je takisto kľúčovým prvkom politických iniciatív EÚ v oblasti mobility vrátane stratégie pre udržateľnú a inteligentnú mobilitu, nového nariadenia o TEN-T a rámca mestskej mobility.
Spolu s dnešnými štatistikami Európske observatórium bezpečnosti cestnej premávky uverejnilo aj novú výročnú štatistickú správu s údajmi do roku 2023 a hĺbkové tematické správy o bezpečnosti cestnej premávky v súvislosti s deťmi, profesionálnymi vodičmi a kultúrou bezpečnosti cestnej premávky.
Pre viac informácií
Podrobnejšie štatistiky o bezpečnosti cestnej premávky za rok 2024
Úmrtia na cestách – predbežné údaje za rok 2024

Zdroj: databáza CARE EÚ o dopravných nehodách a vnútroštátnych zdrojoch, Údaje o obyvateľstve pochádzajú z Eurostatu
Údaje za rok 2024 vychádzajú z predbežných údajov za väčšinu krajín a po zverejnení konečných údajov na jeseň 2025 sa môžu zmeniť. Odhady na rok 2024 sa vzťahujú na celý rok a všetky cesty a vzťahujú sa na úmrtia do 30 dní, ale v prípade týchto krajín sú založené na čiastočných údajoch: Belgicko a Portugalsko (každé na základe údajov za prvých šesť mesiacov). Všimnite si, že v Holandsku je počet úmrtí zaznamenaných políciou podhodnotený približne o 10 – 15 %. V roku 2024 došlo v Lichtenštajnsku k trom úmrtiam na cestách.
Údaje za rok 2024 sa porovnávajú s tromi časovými obdobiami: 2023 (predchádzajúci rok), 2019 (východiskový rok pre cieľ znížiť počet úmrtí do roku 2030 o 50 %) a priemer za roky 2017 – 2019 (s cieľom zohľadniť výkyvy v malých krajinách). Percentuálne zmeny v tabuľke sú založené skôr na absolútnom počte úmrtí než na miere na milión obyvateľov.