Photo: Renault

Nový Renault Megane Grandtour je pripravený na budúcnosť

Automobily s plug-in hybridnými pohonmi sú dobrým krokom k ekologickej budúcnosti. Obmedzenie v podobe potreby dobíjania batérie však nemusí byť vždy nevýhodou. Podstatné je zvládnuť to správne, a potom nie je brzdou ani kapacita batérie. Presvedčivo to dokazuje aj nami testovaný model.

Renault Megane Grandtour patrí medzi najkrajšie autá vo svojej kategórii. Francúzsky dizajn má štýl, budúceho majiteľa vie zaujať a fanúšika očariť. Vozidlo prezentuje túto filozofiu aj vo verzii kombi. Nenájdete na ňom ostrú líniu, prechody sú jemné a vyvážené. V poradí už štvrtý facelift vozidla sa vydaril a podobne ako predchádzajúce verzie ho posunul do vyššieho levelu. Výsledkom je príťažlivé rodinné auto s dostatočným batožinovým priestorom. Tak, ako sa to sa od áut tejto kategórie očakáva.

Photo: Renault

Reprezentuje francúzsku dizajnérsku dielňu

Nižšie posadený nos opticky zvýrazňuje prednú masku, a k peknému dizajnu prispievajú aj výrazné oblé tvary na väčšine karosérie. Samotný chladič nemá veľký výrez a necháva tak opticky viac zvýrazniť predné svetlá pretiahnuté s dobre pôsobiacou šikmou líniou. K dispozícii sme mali auto v príplatkovej modrej farbe Iron, ktoré si v premávke určite všimnete. Elegantné kombi má ladné tvary a ani jeho dĺžka neviedla k potrebe veľkých previsov karosérie.

V interiéri vám nestuhnú svaly

Poďme sa pozrieť, ako je na tom vnútorné vybavenie. Model ani tu nesklame a ponúkne dostatok priestoru v obidvoch radoch. Sedadlá sú pohodlné, s dobrým bočným držaním, zadná trojica sa dá sklopiť takmer do roviny a vytvoriť pohotovostnú malú dodávku, dokonca dovolí sem-tam si aj popreťahovať svaly. Pred vodičom je digitálny kokpit s modernou grafikou, dominantou je 10 palcový vertikálne orientovaný displej. Všetko, čo potrebuje majiteľ pri jazde vidieť a vedieť, sa zobrazí na hlavnom module. Nechýbajú na ňom všetky podstatné údaje, vrátane informácií o celkovom elektrickom či kombinovanom dojazde. My sme ho napríklad sledovali prakticky stále. A palec hore za vynikajúcu ergonómiu ovládacích prvkov.

Photo: Renault

Aj menšia batéria vie byť efektívna

Dôležité je, aby vozidlo vedelo energiu v batérii čo najefektívnejšie využiť. V Renault Megane Grandtour E-TECH sú dostupné tri jazdné režimy. Systém si zvolí vždy optimálny spôsob. V režime Pure, teda jazde čisto na elektrinu, začne  pracovať hneď po naštartovaní. Kto uprednostňuje pohodlie, môže zvoliť systém My Sens, v ktorom si vozidlo samo rozhoduje o spôsobe jazdy. V tomto prípade má režim schopnosť šetrenia batérie podľa zaťaženia eSave. Batéria s kapacitou 9,8 kWh je dostatočná na prejdenie 65 kilometrov v čisto elektrickom režime. Palubná nabíjačka s výkonom 3,3 kW doplní energiu batérie za necelé tri hodiny. Samozrejme, najlepšie je využiť nočné nabíjanie.

Viac..  Eurofondy pre NDS: na rozvoj infraštruktúry išlo vyše 150 mil. eur

Pohon, na ktorý sa možno spoľahnúť

V súčasnosti sa prakticky každá automobilka snaží vyvinúť spoľahlivý pohonný systém spĺňajúci ekologické kritériá blízkej budúcnosti. Nespoliehať sa iba na spaľovacie motory ale nájsť spôsob, ako znížiť emisie skleníkových plynov. Renault zvolil benzínový motor s objemom 1,6 litra, ktorému pomáha elektromotor s výkonom 51 kW. Spolu dodávajú autu pod kapotu 160 koní. Treba si zvyknúť na schopnosti motora využiť rekuperáciu elektrickej energie vždy, keď sa dá. Inteligentná technológia vie, čo má robiť, no o šikovnej spotrebe rozhodujú aj schopnosti vodiča.

Photo: Renault

Nám sa podarilo jazdiť so spotrebou 1,7 litra (pri jazde na elektrinu) a motor si dokázal doplniť elektrickú energiu pomerne rýchlo. Na diaľnici pracuje už iba benzínová verzia, tu sme však neprekročili hranicu siedmich litrov. Auto s týmto systémom je úsporné najmä v meste a na okresných cestách. Podstatné je, že je jasným krokom k splneniu cieľa o nevyhnutnom znížení emisií. Nuž a pre tých, ktorí uvažujú o rodinnom aute napríklad na letnú dovolenku, uvádzame cenu nami testovanej verzie, ktorá je 32 340 eur.

 

O Juraj Turis

Consent choices