Špeciálny vlak „Connecting Europe Express“, začal svoju cestu v rámci Európskeho roka železníc 2. septembra, kedy vyštartoval z lisabonskej hlavnej stanice. Na svojej päťtýždňovej ceste do Paríža, kam dorazí 7. októbra, zastaví vo viac ako 100 mestách a metropolách. Na trase Lisabon – Paríž čaká vlak čestná zastávka v Ľubľane, kde symbolicky „prepojí“ portugalské, slovinské a francúzske predsedníctvo v Rade EÚ. Európske Noviny mali príležitosť sa previesť špeciálnym európskym vlakom Connecting Europe Expres z Viedne do Bratislavy.
Vlak bude mať zastávku aj na Slovensku, konkrétne v Bratislave, kde sa zastavil tento piatok. Okrem hlavného mesta 19. septembra zavíta aj do Košíc, kde sa zdrží vyše hodinu.
Vlak prišiel na bratislavskú Hlavnú stanicu a do Múzea dopravy. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) o tom informovali s tým, že vlak z Viedne do Bratislavy viezol špeciálny upravený rušeň Vectron.
Vlakom po Európe cestujú aj zástupcovia Európskej komisie, medzi inými aj Iveta Radičová, ktorá je koordinátorkou pre koridor TEN-T Stredomorie. Európsky rok železníc otvára priestor na diskusiu o výhodách a prínosoch železničnej dopravy, ako i o jej budúcnosti. „Európske vlaky ponúkajú Európanom množstvo výhod a sú naším dôležitým spojencom v dosahovaní mnohých cieľov Európskej zelenej dohody, zelenej transformácie Európy a tiež významnej ambície, aby sa Európa stala do roku 2050 prvým klimaticky neutrálnym kontinentom,“ povedal zástupca vedúceho Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Radim Dvořák.
Moderné železnice vďaka EÚ
Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Roman Koreň uviedol, že skoro všetko, čo je na našej železnici moderné, je spojené s fondmi EÚ. „Z tratí sa zmodernizoval úsek z Bratislavy po Žilinu v sume zhruba dve miliardy eur. Ďalšie stovky miliónov eur šli do vozidiel,“ podotkol. Železnice v Európe podľa Koreňa prepravujú 7 % všetkých cestujúcich a 11 % všetkého tovaru, pričom vyprodukujú menej ako 0,5 % emisií skleníkových plynov spôsobených dopravou. Generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila privítal, že vláda v stredu odobrila návrh na prípravu štúdie uskutočniteľnosti plánovanej stavby vysokorýchlostnej železnice medzi Budapešťou, Bratislavou, Brnom, Prahou a Varšavou. „Pre Slovensko by znamenala príležitosť pre jednoduchšie prepojenie obyvateľov aj z priľahlých lokalít a je dôkazom, že Slovensko chce byť súčasťou európskeho železničného priestoru,“ myslí si Havrila.
Železničná doprava je podľa predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovakia Cargo, a. s. (ZSSK CARGO) Romana Gona vzhľadom na svoju nízku uhlíkovú stopu, veľkú kapacitu prepravy a komfort predurčená byť základom celého dopravného systému. „Veríme, že aj takýmito aktivitami sa podarí urýchliť zjednocovanie železničných dopravných systémov v Európe a pritiahnuť väčšie množstvo zákazníkov,“ vyhlásil Gono.
„Každá kritika znamená výzvu, že hľadáte odpovede a riešenie, že sa snažíte nájsť spôsob, ktorý bude nielen ústretový k ľuďom, tovaru, im potrebám, ale aj k nášmu životnému prostrediu,“ myslí si Radičová. „Nebudeme sa hrať na Európu, ak nie sme fyzicky spojení,“ dodala bývalá premiérka.
Connecting Europe Express pozostáva z troch vlakov
Vlak „Connecting Europe Express“ je výsledkom úsilia partnerov z odvetvia železničnej dopravy EÚ a inštitúcií, ktoré spojili svoje sily tak na úrovni Únie, ako aj jednotlivých štátov či miest. Vzhľadom na rôzny rozchod koľajníc v Európe bude „Connecting Europe Express“ v skutočnosti pozostávať z troch vlakov – tzv. pyrenejského, štandardného a pobaltského vlaku, ktoré sa na trase stretnú. Projekt upozorňuje jednak na chýbajúcu interoperabilitu medzi niektorými časťami európskej železničnej siete, ale aj na príklady úspešnej spolupráce medzi železničnými spoločnosťami a správcami infraštruktúry.
Železničné vozne poskytli rôzne európske železničné spoločnosti. Jeden z nich, ktorý poskytla maďarská železničná spoločnosť MÁV, bude miestom výstavy na kolesách organizovanej Európskou výkonnou agentúrou pre klímu, infraštruktúru a životné prostredie (CINEA) a spoločným podnikom Shift2Rail. Výstava ukáže viaceré technológie a inovácie, ktoré zlepšujú zážitok z cestovania vlakom, a tiež možnosti finančnej podpory EÚ na projekty v oblasti infraštruktúry. Vlak dopĺňa konferenčný vozeň (poskytnutý francúzskou železničnou spoločnosťou SNCF), dva klasické osobné vozne (od nemeckej DB a švajčiarskej SBB), jedálny vozeň (talianskej FS) a lôžkový vozeň (rakúskej ÖBB). Pyrenejský vlak medzi Portugalskom a Španielskom zabezpečuje španielsky dopravca Renfe a pobaltský vlak zasa litovský dopravca LTG.
„Železnica vždy formovala našu bohatú spoločnú históriu. Znamená však aj budúcnosť Európy – je našou cestou k zmierneniu dosahu klimatickej zmeny a hybnou silou hospodárskej konjunktúry po pandémii budovaním uhlíkovo neutrálneho odvetvia dopravy. V nadchádzajúcich týždňoch sa vlak „Connecting Europe Express“ stane putovnou konferenciou, laboratóriom i priestorom na diskusiu o tom, ako zatraktívniť železničnú dopravu tak pre cestujúcich, ako aj pre podniky. Dúfame, že nás prídete privítať na železničnú stanicu vo vašom okolí,“ uviedla komisárka EÚ pre dopravu Adina Vălean.
Európske Noviny mali príležitosť sa previesť špeciálnym európskym vlakom Connecting Europe Expres z Viedne do Bratislavy. Pozrite si GALÉRIU:
Marco Németh/Redakcia/SITA