Európska komisia. PHOTO: redakcia

EK: Aprílový súbor prípadov nesplnenia povinností: kľúčové rozhodnutia

Prehľad podľa jednotlivých oblastí politiky

Európska komisia opäť prijala súbor rozhodnutí o prípadoch nesplnenia povinnosti, ktorými podniká právne kroky proti členským štátom, ktoré si nesplnili povinnosti vyplývajúce z práva EÚ. Cieľom týchto rozhodnutí, ktoré sa týkajú rôznych sektorov a oblastí politiky EÚ, je zaistiť správne uplatňovanie práva EÚ v záujme občanov a podnikov.

Kľúčové rozhodnutia Komisie sú uvedené ďalej v texte a usporiadané podľa jednotlivých oblastí politiky. Komisia zároveň uzatvára 76 prípadov, v ktorých príslušné členské štáty vykonali nápravu bez toho, aby Komisia musela v konaní pokračovať.

Ďalšie informácie o postupe EÚ v prípade nesplnenia povinnosti nájdete v úplnej verzii častých otázok. Podrobnejšie informácie o všetkých prijatých rozhodnutiach sú k dispozícii v registri rozhodnutí o nesplnení povinnosti.

1. Životné prostredie

(Ďalšie informácie: Adalbert Jahnz – tel.: +32 22953156, Maëlys Dreux – tel.: +32 22954673)

Formálne výzvy

Komisia vyzýva FRANCÚZSKO, aby správne transponovalo rámcovú smernicu o odpade

Európska komisia sa rozhodla začať postup v prípade nesplnenia povinnosti a zaslala formálnu výzvu Francúzsku [INFR(2024)2017], pretože správne netransponovalo rámcovú smernicu o odpade (smernica 2008/98/ES o odpade zmenená smernicou (EÚ) 2018/851). Rámcová smernica o odpade tvorí rámcový právny predpis EÚ, ktorého účelom je zabrániť tvorbe odpadu alebo zmenšiť jej objem. Tým sa zmierni celkový vplyv využívania zdrojov a zlepší jeho efektívnosť, čo má zásadný význam pre prechod na obehové hospodárstvo a zaistenie dlhodobej konkurencieschopnosti Únie. V zmenenej smernici sa stanovujú záväzné ciele v oblasti recyklácie komunálneho odpadu a jeho prípravy na opätovné použitie. Takisto sa v nej zaviedla požiadavka na členské štáty, aby zlepšili svoje systémy odpadového hospodárstva a zvýšili účinnosť využívania zdrojov. Lehota, ktorú mali členské štáty na transponovanie zmenenej smernice do svojho vnútroštátneho práva, uplynula 5. júla 2020. Komisia už začala postup v prípade nesplnenia povinnosti proti deviatim iným členským štátom (Bulharsko, Česko, Estónsko, Cyprus, Holandsko, Rakúsko, Poľsko, Portugalsko a Rumunsko). Podľa všetkého Francúzsko netransponovalo správne viaceré ustanovenia zmenenej smernice. Napríklad správne netransponovalo metodiku na meranie potravinového odpadu, opatrenia na triedený zber odpadu a spaľovanie triedeného odpadu, ako ani určité definície. Komisia preto zasiela Francúzsku formálnu výzvu. Francúzsko má teraz dva mesiace na to, aby odpovedalo a odstránilo nedostatky, na ktoré Komisia poukázala. Ak Komisia nedostane uspokojivú odpoveď, môže rozhodnúť o vydaní odôvodneného stanoviska.

 Komisia vyzýva RAKÚSKO, aby správne transponovalo smernicu o posudzovaní vplyvov na životné prostredie

Európska komisia sa rozhodla začať postup v prípade nesplnenia povinnosti a zaslala formálnu výzvu Rakúsku [INFR(2024)2012], pretože do vnútroštátnych právnych predpisov správne netransponovalo smernicu o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (EIA) (smernica 2011/92/EÚ zmenená smernicou 2014/52/EÚ). Podľa zmenenej smernice platí v EÚ povinnosť veľké stavebné projekty alebo projekty rozvoja najprv posúdiť z hľadiska ich vplyvu na životné prostredie. Takéto posúdenie sa musí vykonať pred štartom projektu. Postup EIA je zárukou transparentnosti a predvídateľnosti v rozhodovacom procese pri rôznych typoch verejných a súkromných projektov. Snahou je zaručiť dobrú úroveň ochrany životného prostredia. Z rakúskeho práva nevyplýva povinnosť posúdiť všetky projekty, ktoré pravdepodobne budú mať výrazný vplyv na životné prostredie. Posúdenie určitých projektov je obmedzené na konkrétne hľadiská. Transpozícia podmienok účasti na posúdenie projektov nie je dostatočná. Týka sa to predovšetkým kumulácie s inými projektmi a plánovania projektov v citlivých oblastiach, ako sú mokrade, brehové oblasti, ústia riek, horské a lesné oblasti. Navyše vymedzenie niektorých projektov (dovolenkové a hotelové komplexy mimo mestských priestorov, zmeny alebo rozšírenia projektov) nie sú v súlade so smernicou o EIA. Komisia preto zasiela Rakúsku formálnu výzvu. Rakúsko má teraz dva mesiace na to, aby odpovedalo a odstránilo nedostatky, na ktoré Komisia poukázala. Ak Komisia nedostane uspokojivú odpoveď, môže rozhodnúť o vydaní odôvodneného stanoviska.

Komisia vyzýva LITVU, aby správne transponovala právne predpisy EÚ o stredne veľkých spaľovacích zariadeniach

Európska komisia sa rozhodla začať postup v prípade nesplnenia povinnosti a zaslala formálnu výzvu Litve [INFR(2024)2015], pretože do vnútroštátnych právnych predpisov netransponovala správne smernicu o obmedzení látok znečisťujúcich ovzdušie zo stredne veľkých spaľovacích zariadení (smernica (EÚ) 2015/2193). Daná smernica je zameraná na zníženie miery znečisťovania ovzdušia. Stanovujú sa v nej emisné limity pre stredne veľké spaľovacie zariadenia (s tepelným príkonom 1 MW alebo väčším a menším než 50 MW). Ide o zariadenia, ktoré sú nezanedbateľným zdrojom emisií oxidu siričitého, oxidov dusíka a prachu. Európska zelená dohoda, a predovšetkým akčný plán nulového znečistenia kladie dôraz na zníženie miery znečisťovania ovzdušia, ktoré patrí medzi najvýznamnejšie faktory škodiace zdraviu ľudí. Dodržiavanie emisných limitov a noriem kvality ovzdušia stanovených v právnych predpisoch EÚ je kľúčom k účinnej ochrane ľudského zdravia a ochrane životného prostredia. Litva túto smernicu do svojich vnútroštátnych právnych predpisov netransponovala správne. Lehota, ktorú členské štáty mali na transpozíciu, uplynula 19. decembra 2017. Litva do svojich predpisov nezahrnula správne požiadavky na stanovovanie limitných hodnôt emisií znečisťujúcich látok a netransponovala správne vymedzenie určitých pojmov. Rovnako správne netransponovala ani niektoré povinnosti týkajúce sa udeľovania povolení prevádzkovateľom. Komisia preto zasiela Litve formálnu výzvu. Litva má teraz dva mesiace na to, aby odpovedala a odstránila nedostatky, na ktoré Komisia poukázala. Ak Komisia nedostane uspokojivú odpoveď, môže rozhodnúť o vydaní odôvodneného stanoviska.

Dodatočná formálna výzva podľa článku 258 ZFEÚ

Komisia vyzýva RAKÚSKO, aby plnilo smernice o biotopoch a vtákoch

Európska komisia sa rozhodla zaslať dodatočnú formálnu výzvu Rakúsku [INFR(2023)2045] pretože správne neuplatňuje smernicu o biotopoch (smernica 92/43/EHS) ani smernicu o vtákoch (smernica 2009/147/ES) v Národnom parku Vysoké Taury v Salzburgu. Národný park Vysoké Taury je súčasťou sústavy Natura 2000 podľa smernice o vtákoch i smernice o biotopoch a tvorí najrozsiahlejšie chránené územie v Alpách. Nachádza sa v ňom niekoľko lokalít s výskytom prioritných typov prirodzených biotopov (vrátane lúk bohatých na druhy Nardus a lesov v roklinách), ktorým hrozí zánik. Podľa smernice o biotopoch musia členské štáty tieto biotopy chrániť a obnovovať, pretože zohrávajú dôležitú úlohu pre biodiverzitu. V Európskej zelenej dohode a stratégii EÚ v oblasti biodiverzity do roku 2030 sa uvádza, že je nevyhnutné, aby EÚ zastavila stratu biodiverzity jej ochranou a obnovou. Rakúsko do svojich vnútroštátnych právnych predpisov netransponovalo správne určité požiadavky smernice o biotopoch, ktoré sa vzťahujú konkrétne na tento národný park. Okrem iného ide o požiadavku zabrániť zhoršovaniu stavu prírodných biotopov a náležite posudzovať všetky plány alebo projekty, ktoré nie sú priamo spojené s riadením lokality sústavy Natura 2000. Komisia Rakúsku zaslala formálnu výzvu už v roku 2023. Z ďalšieho vyšetrovania vyplynulo, že ciele ochrany stanovené pri danej lokalite nezodpovedajú požiadavkám v práve EÚ. Komisia preto zasiela Rakúsku dodatočnú formálnu výzvu. Rakúsko má teraz dva mesiace na to, aby odpovedalo a odstránilo nedostatky, na ktoré Komisia poukázala. Ak Komisia nedostane uspokojivú odpoveď, môže rozhodnúť o vydaní odôvodneného stanoviska.

Viac..  Vláda na post eurokomisára za SR podporuje Šefčoviča

Odôvodnené stanoviská

Komisia vyzýva POĽSKO, aby aktualizovalo právne predpisy o obmedzení znečisťovania ovzdušia

Európska komisia sa dnes rozhodla zaslať odôvodnené stanovisko Poľsku [INFR(2021)2024], pretože nepodniká kroky proti nedostatkom pri transpozícii smernice o znížení národných emisií určitých látok znečisťujúcich ovzdušie (smernica o NEC) (smernica (EÚ) 2016/2284). Smernica o NEC prispieva k znižovaniu miery znečistenia ovzdušia, pretože výsledkom jej uplatňovania je zníženie emisií na hladiny bez výrazných negatívnych vplyvov či rizík pre ľudské zdravie a životné prostredie. Konkrétne sa v nej stanovujú národné záväzky znižovania emisií pre členské štáty v súvislosti s piatimi dôležitými látkami znečisťujúcimi ovzdušie. Ide o oxidy dusíka, iné než metánové prchavé organické zlúčeniny, oxid siričitý, amoniak a jemné tuhé častice (PM2,5). Všetky tieto látky znečisťujúce ovzdušie majú veľmi negatívne účinky na ľudské zdravie: spôsobujú respiračné problémy, kardiovaskulárne choroby či rakovinu, a navyše poškodzujú ekosystémy. Európska zelená dohoda a jej akčný plán nulového znečistenia kladie dôraz na zníženie miery znečistenia ovzdušia, ktoré patrí medzi najvýznamnejšie faktory škodiace zdraviu ľudí. Komisia zaslala v júni 2021 Poľsku formálnu výzvu, v ktorej ho dôrazne vyzvala, aby smernicu o NEC začalo dodržiavať. Napriek tomu určité nedostatky pretrvávajú, medzi inými nedostatočná transpozícia požiadavky vykonávať cezhraničné konzultácie o národných programoch riadenia znečisťovania ovzdušia a začleniť do programov povinné opatrenia. Komisia sa preto rozhodla zaslať Poľsku odôvodnené stanovisko. Krajina teraz má dva mesiace na to, aby odpovedala a prijala potrebné opatrenia. V opačnom prípade môže Komisia rozhodnúť o postúpení veci Súdnemu dvoru Európskej únie.

Komisia vyzýva ÍRSKO, aby správne transponovalo právne predpisy EÚ o priemyselných emisiách

Európska komisia dnes rozhodla o zaslaní odôvodneného stanoviska Írsku [INFR(2021)2116], pretože nepodniká kroky proti nedostatkom pri transpozícii smernice o priemyselných emisiách (smernica 2010/75/EÚ). Priemyselné činnosti majú významný vplyv na životné prostredie a zdravie. V smernici o priemyselných emisiách sa stanovujú pravidlá určené na predchádzanie škodlivým priemyselným emisiám do ovzdušia, vody a pôdy a ich znižovanie a na predchádzanie vzniku odpadu. V Európskej zelenej dohode, a predovšetkým v akčnom pláne nulového znečistenia sa vyzýva na zníženie znečistenia ovzdušia, vody a pôdy na úrovne, ktoré sa nepovažujú za škodlivé pre zdravie ľudí a prírodné ekosystémy, čím sa vytvorí netoxické prostredie. Komisia Írsku zaslala formálnu výzvu vo februári 2022. Napriek tomu v írskych právnych predpisoch ešte stále nie sú správne transponované niektoré požiadavky na povolenie, ako napríklad dodržiavanie emisných limitov pri udelení výnimiek z požiadavky dodržiavať úrovne emisií súvisiace s najlepšími dostupnými technikami, niektoré technické požiadavky z príloh k smernici a vymedzenie určitých pojmov. Komisia sa preto rozhodla zaslať Írsku odôvodnené stanovisko. Krajina teraz má dva mesiace na to, aby odpovedala a prijala potrebné opatrenia. V opačnom prípade môže Komisia rozhodnúť o postúpení veci Súdnemu dvoru Európskej únie.

2. Vnútorný trh, priemysel, podnikanie a MSP

(Ďalšie informácie: Johanna Bernsel – Tel.: +32 22986699, Federica Miccoli – Tel.: +32 22958300)

Formálne výzvy

Komisia nalieha na BULHARSKO, ŠPANIELSKO a RUMUNSKO, aby dodržiavali právne predpisy o verejnom obstarávaní

Európska komisia sa dnes rozhodla začať postup v prípade nesplnenia povinnosti a zaslala formálnu výzvu Rumunsku [INFR(2023)2114] a vydala odôvodnené stanoviská týkajúce sa Bulharska [INFR(2018)2268] a Španielska [INFR(2021)2171], pretože nedodržiavajú právne predpisy o verejnom obstarávaní. Členské štáty boli povinné transponovať pravidlá verejných zákaziek a koncesných zmlúv (smernica 2014/23/EÚsmernica 2014/24/EÚ a smernica 2014/25/EÚ) do svojho vnútroštátneho práva do 18. apríla 2016. V týchto smerniciach sa členským štátom ukladá povinnosť dodržiavať nestranné a transparentné postupy. Ich účelom teda je vytvoriť skutočnú hospodársku súťaž na trhoch verejného obstarávania v celej EÚ a zaručiť pri verejnom obstarávaní najlepší pomer ceny a kvality. Komisia sa na predmetné krajiny obracia z viacerých dôvodov. Okrem iného to je v prípade Rumunska pre obmedzenie práv hospodárskych subjektov. V prípade Bulharska to je pre vylúčenie súkromných zdravotníckych zariadení z pravidiel EÚ v oblasti verejného obstarávania, a to aj keď sú čiastočne financované z verejných prostriedkov.  V španielskych právnych predpisoch nie dodržaný predovšetkým rozsah pôsobnosti smernice, pokiaľ ide o typ verejných obstarávateľov, koncesií a úprave koncesií, ktoré musia byť v právnych predpisoch zahrnuté.

Bulharsko, Španielsko a Rumunsko majú teraz dva mesiace na to, aby zareagovali a odstránili nedostatky, na ktoré poukazuje Komisia.  Ak Komisia nedostane uspokojivú odpoveď, môže rozhodnúť o vydaní odôvodneného stanoviska Rumunsku a postúpiť prípad Bulharska a Španielska Súdnemu dvor Európskej únie.

Komisia žiada ŠPANIELSKO a MAĎARSKO, aby dodržiavali pravidlá týkajúce sa koncesií na výstavbu diaľnic

O mam

Consent choices