Medzi Európou aj Áziou je nový vlakový tunel, 56 metrov pod vodou!

vlakový tunel
PHOTO: Flickr.

ISTANBUL – Turecko v utorok oficiálne otvorilo prvý podmorský železničný tunel popod Bosporskú úžinu, čím sa spojila európska časť Istanbulu s ázijskou. Turci tak zhmotnili sultánov sen. Takmer 14 kilometrov dlhý tunel je prvou dokončenou veľkou stavbou spomedzi viacerých ambicióznych plánov predstavených vládou premiéra Recepa Erdogana.

Tunel je súčasťou niekoľkomiliardového megaprojektu s názvom Marmaray a vedie takmer 1,5 kilometra pod vodnou hladinou. Vyriešiť by mal dopravnú situáciu v husto zaľudnenom, viac ako 15-miliónovom meste, ktorého dva fungujúce mosty cez Bospor nápor ľudí nezvládajú. Nachádza sa 56 metrov pod vodou.

Nachádza sa 56 metrov pod vodou

Ešte v auguste tunel vyskúšal aj samotný Erdogan, ktorý bol cestujúcim prvého vlaku, ktorý cez nový tunel prešiel. Ako sa vyjadril, „tunel bol vo výstavbe 150 rokov a spojením Londýna s Pekingom nebude slúžiť iba Istanbulu a Turkom“. Odkázal tak na slová sultána Osmanskej ríše Abdülmecida I., ktorý však v polovici 19. storočia nemal dostatok zdrojov ani technológie na naplnenie svojho plánu.

Viac..  Strategický plán pre program Horizont Európa

Zmenil to až Erdogan, bývalý starosta Istanbulu. Jeho ambiciózne plány však boli jednou z príčin júnových protivládnych protestov, ktorých účastníci poukazovali na plytvanie verejnými prostriedkami a vysťahovávanie ľudí.

Fotogalériu nového vlakového tunelu nájdete na spravodajskom portáli Noviny.sk.

O red

Odporúčame pozrieť

Eugen Jurzyca: Čo považujem za najväčšie úspechy Európskeho parlamentu počas tohto mandátu

Blížia sa eurovoľby a niektorí sa ma pýtate, čo považujem za najväčšie úspechy Európskeho parlamentu …

Consent choices