Nákup cez internet v EÚ: poznáte svoje práva a viete, na koho sa obrátiť, ak vás podvedú?

online shopping
PHOTO: Flickr.

Predaj a nákup cez internet v rámci Európy už roky prudko stúpa. Aj Slováci už zistili, že niektoré veci sa pohodlnejšie vybavujú z domu a vybudovala sa v nich dôvera k tomuto typu nakupovania, i platenia za tovar. Iba v roku 2012 dosiahol internetový predaj v Európe vyše 19 percentný rast. S počtom online obchodov ale rastie aj počet špekulantov.

Tí najprv využívali relatívnu anonymitu a diery v zákonoch. To im však zatrhol Európsky parlament, ktorý prišiel s pravidlami, vzťahujúcimi sa na všetky krajiny Únie. Hovoria napríklad o tom, že nakupujúci má 14 dní na to, aby svoju objednávku zrušil alebo že má v prípade vrátenia tovaru svoje peniaze dostať späť rovnako v dvojtýždňovej lehote. Od júna 2014 budú nové pravidlá záväzné v celej Únii.

Peter Grypdonck vedie internetový obchod od roku 2007. Najprv zamestnával troch ľudí – dnes má zamestnancov vyše 100. Ročne rozošle viac ako  milión balíkov.  „Sme takzvaným čistým hráčom,“ objasňuje Grypdonck. „Podnikáme len cez internet, čo znamená, že zákazník si pred kúpou nemôže tovar pozrieť, či si ho ohmatať.“ 

Svojim zákazníkom ale aj tak poskytuje maximum. na stránke pri popise tovaru ponúka všetky potrebné informácie a detailné fotografie. Vo firme má na to oddelenie – denne tam vznikne tisíc až dvetisíc fotiek modelov z ponuky online obchodu. Tiež jasne zverejnil podmienky predaja a dodržiava európske pravidlá o právach spotrebiteľov, ktoré ešte v roku 2011 schválil Európsky parlament a ktoré budú už onedlho záväzné pre všetkých, aj tých, čo sa im zatiaľ vyhýbali.

Európsky internetový obchod má hodnotu vyše 311 miliárd eur a zamestnáva vyše 4000 firiem. Medzi nimi sú aj podvodníci. Dobehnúť sa neraz nechajú aj skúsení internetoví nakupovači. S nečestnými praktikami sa totiž dnes nestretnete iba v online obchodoch, ktoré už na prvý pohľad pôsobia amatérsky a nedôveryhodne. Stránky podvodníkov neraz pôsobia mimoriadne profesionálne a sú plné lákavých fotografií i sľubov. Práve preto si treba zakaždým veľmi pozorne prečítať obchodné podmienky a nie ich iba bezhlavo odkliknúť. V prípade, že vás oklamali, môžete využiť pomoc niektorého z tridsiatich Európskych spotrebiteľských centier.

Viac..  M. Beňová: Právo na opravu má obmedziť často neodôvodnené zdražovanie výrobkov

Za posledné dva roky riešili Európske spotrebiteľské centrá viac ako 31 tisíc sťažností, pričom polovica sa týkala práve internetového predaja. Nové európske pravidlá riešenie sťažností uľahčujú. Určujú totiž občanom rovnaké práva, bez ohľadu na to, z ktorej časti EÚ si tovar objednali.

Chcete nahliadnuť do zákulisia internetového predaja a dozvedieť sa o téme ešte viac? Pozrite si zaujímavú reportáž, ktorá vás zavedie do firmy, venujúcej sa online obchodu:

O nin

Odporúčame pozrieť

nasilie

Europarlament schválil historicky prvé pravidlá EÚ o boji proti násiliu na ženách

Cieľom nových pravidiel je predchádzať rodovo motivovanému násiliu a chrániť jeho obete, najmä ženy a …

Consent choices