Súčasné rozdiely vo výške výmenných poplatkov za platby kreditnou alebo debetnou kartou v jednotlivých členských krajinách Európskej únie (EÚ) idú v neprospech maloobchodníkov, a najmä spotrebiteľov. Rozvoj internetového obchodu a využívanie tzv. smartfónov s rozličnými platobnými aplikáciami viedli k výraznému rozmachu na trhu s platobnými službami. Odstránenie existujúcich obmedzení a harmonizácia pravidiel v rámci EÚ usporia peniaze spotrebiteľom a povedú k ďalšiemu rozvoju nových, inovatívnejších platobných metód.
Výmenné poplatky pri platbe kreditnou alebo debetnou kartou sa v jednotlivých členských štátoch v súčasnosti líšia. Predstavujú percentuálny podiel z hodnoty celej transakcie a v niektorých krajinách momentálne presahujú až 1,5 percentnú hranicu. Obchodníci ich zároveň spravidla premietajú do výšky kúpnej ceny tovarov a služieb. „Zjednotenie a stanovenie hornej hranice hodnoty týchto spracovateľských poplatkov ide jednoznačne v prospech spotrebiteľa. Bude mať totiž istotu, že za každú transakciu zaplatí maximálne 0,2, respektíve 0,3 percenta z jej hodnoty, v závislosti od typu platobnej karty,“ uviedla poslankyňa Európskeho parlamentu (EP) Monika Flašíková Beňová.
Zavedenie stropu pre tieto poplatky podľa nej zároveň znamená, že vlády jednotlivých členských štátov budú môcť vytvárať prípadný ďalší tlak na ich znižovanie. „Takéto opatrenie by malo európskym spotrebiteľom ušetriť stovky miliónov eur ročne. Nižšie poplatky by sa následne mali premietnuť do nižších cien tovarov a služieb,“ uzavrela europoslankyňa.