Fakt, že česká verejnosť je voči zavedeniu Eura dlhodobo skeptická je dlhodobo známa vec. Takisto myšlienka, dlhodobo presadzovaná dnes opozičnou ODS, že ak by malo skutočne prísť na „lámanie chleba“, tak by sa o tom malo rozhodnúť v referende. Keďže sa však Česká republika, rovnako ako ostatné krajiny EÚ, s výnimkou Veľkej Británie a Dánska zaviazali Euro prijať, nikto tejto myšlienke väčšiu pozornosť nevenoval. Keď s ňou však v týchto dňoch prichádza český minister financií a aktuálne mimoriadne populárny politik Andrej Babiš, tak je potrebné poriadne zbystriť pozornosť hneď z dvoch dôvodov.
Prvým z nich je spustenie širokej diskusie o legitímnosti vypisovať referendum na tému, ktorá údajne bola uzavretá už prístupovou zmluvou a kladným referendom o vstupe Českej republiky do EÚ. Podľa tohto výkladu Česká republika už vraj nemá čo diskutovať o tom či Euro zaviesť, ale len oznámiť termín kedy ho plánuje zaviesť. Ak by sme však išli podľa tejto logiky, tak je na mieste otázka, s akou legitimitou predložila švédska vláda 23. januára 2003 zvláštny zákon o referende. To položilo jasnú otázku o zavedení Eura v krajine a skončilo jednoznačne v jeho neprospech? Ako ukazuje príklad Grécka, Spoločnej poľnohospodárskej politiky, či voľného pohybu služieb, dvojitý meter nie je v Únijných pomeroch nič nezvyčajné a obavy z veľkého hnevu bruselských autorít, sú tak viac ako na mieste. Aj preto si Andrej Babiš pripravuje výborné alibi v podobe „odporúčacieho“ charakteru navrhovaného referenda, podobne ako to bolo vo Švédsku. Otázkou potom ale je, aký to celé má zmysel?
A tu sa dostávame k druhému dôležitému dôvodu prečo treba zbystriť pozornosť. Referendum totiž zavedenie Eura v Čechách nezruší, len výrazne oddiali podobne ako vo Švédsku. A keďže sú podľa aktuálnych prieskumov proti zavedeniu Eura až takmer dve tretiny voličov, tak je zrejmé prečo sa tejto témy chytá práve Andrej Babiš. Ten totiž nikdy jasne nepovedal, či by v takomto referende odpovedal áno, alebo nie a odbiť to odpoveďou, že je ZA z hľadiska ekonomického, ale PROTI z hľadiska politického, je jasným signálom „otvorených vrátok“. V neposlednom rade navrhuje, aby sa toto referendum konalo spoločne s voľbami do Poslaneckej snemovne v roku 2017. Zviesť sa v nich v pozícii toho, kto takto šetrí verejné prostriedky, žiada si hlas ľudu pred dôležitým politickým rozhodnutím a nakoniec toho, kto zachráni českú menovú suverenitu, je cestou k úradu predsedu vlády a Andrej Babiš si je toho dobre vedomý.
Martin Klus, Politológ, expert SaS pre zahraničnú politiku a politický systém.