Firmy ako Uber sa predierajú do tradičnej ekonomiky, menia pravidlá trhu a ovplyvňujú ceny aj zamestnanosť.
Vďaka službe Uber môžete byť príležitostným vodičom a pritom vôbec nemusíte byť profesionálnym taxikárom. Ide o aplikáciu spájajúcu zákazníkov s akýmikoľvek vodičmi auta, ktorí sa delia o cestovné. Tieto služby by mali byť lacnejšie, ako to je u klasickej taxislužby. Ponuka a dopyt sa spájajú cez smartfón, a práve v tom spočíva celá revolúcia firmy Uber. Firma berie 20% províziu z ceny jazdy.
Vodiči, ktorí pracujú pre službu Uber, sú tŕňom v oku tradičných taxikárov. Tí prišli z niekoľkých európskych miest protestovať až do Bruselu. Uber pre nich predstavuje neférovú konkurenciu a čierne hospodárstvo, najmä kvôli možnosti používať súkromné vozidlá. Ďalší problém spočíva v licenciách.
Vo viacerých krajinách EÚ sa rozhoduje, či je aplikácia legálna. Súd v Bruseli už rozhodol, že Uber je nelegálnou taxislužbou a jeho vodiči sú obvinení z porušenia predpisov, ktoré sa vzťahujú na taxíky. V Londýne, naopak, pracujú vodiči tejto služby legálne. Musia spĺňať rovnaké podmienky ako súkromní vodiči. Príchod aplikácie však značne poznačil iné taxislužby v meste.
Vo viacerých európskych mestách sa taxikárske asociácie snažia aplikáciu Uber zakázať. EP vyjadril obavy z nekontrolovateľného vývoja aplikácie a vyzval Komisiu k zhodnoteniu situácie v rôznych krajinách EÚ, kde Uber pôsobí. Komisia by mala v najbližších mesiacoch pripraviť svoje stanovisko.
Pozrite si celú reportáž v priloženom videu.