Monika Smolková: Som presvedčená, že okrem Volkswagenu podvádzali aj ďalší

BRATISLAVA – Po prevalení emisného škandálu, ktorý sa oficiálne týka desaťtisícov dieslových a benzínových motorov áut až štyroch rôznych značiek, prichádza Európska komisia s prísnejšou legislatívou. Homologizačné testy nových automobilov sa presunú z laboratórií priamo na cesty, aby už nebolo možné využiť software na rozpoznanie testovacích podmienok.
„Emisný škandál je obrovský a nebyť utečeneckej krízy, ktorá ho zatienila, prišli by z Európskej komisie tvrdšie opatrenia. Lenže migrani prekrýajú všetky ostatné témy. Nemôžeme si dávať nereálne záväzky o koľko percent znížime kvóty na emisie v ovzduší. Som presvedčená, že automobilek, ktoré podvádzajú, je viac. Považujem za dôležité hovoriť pravdu a nezakrývať za lži priemyselné úspechy. Som za to, aby sme si dávali reále ciele, napríklad zníženie emisií o 2, či 4 percentá, čo sa dá aj reálne dosiahnuť. Emisie musíme merať v reálnej premávke a nie v laboratóriách, lebo iba potom budeme vedieť, na čom skutočne sme,“ povedala pre EuropskeNoviny.sk europoslankyňa Monika Smolková.

„To nie je len škandál Volkswagenu, to je škandál automobilového priemyslu,“ hovorí generálny riaditeľ S-eka Peter Leňďák. Navrhované zmeny sú podľa niektorých odborníkov iba placebo, ktoré situáciu v Európe upokojí, ale nedokáže ju vyliečiť.

Výrobcovia vraj môžu  systém naďalej obchádzať použitím takzvaných zlatých áut.

“ Ide o prototyp, ktorý v laboratórnom prostredí splní všetky bezpečnostné aj emisné normy a spotrebu vozidla stlačí na minimum,“ vysvetľuje Leňďák. „Najmä pri vznetových motoroch môžu byť tieto rozdiely naozaj výrazné,“ tvrdí hovorca MD Martin Kóňa.

Viac..  Knot naznačil, že nie je dôvod na ďalšie zníženie úrokov ECB v júli

 

Zrušené laboratórne testy

Oficiálne údaje hovoria o tom, že emisie prekročili povolené normy až 400-krát. Európska komisia preto čisto laboratórne testy ruší a protypy vozidiel pred schválením výroby presúva aj do premávky. Odborníci však upozorňujú, že zlaté autá sa dajú použiť aj tam.

Jedinou správnou cestou sú náhodné kontroly áut priamo v premávke – tak, ako to funguje v USA. Práve takáto nečakaná kontrola automobilu odhalila škandál, ktorý prerástol do gigantických rozmerov. Európska komisia však tvrdí, že legislatíva bude komplexná. Po homologizačných testoch môžu krajiny kontrolovať vozidlá aj priamo na výrobných linkách.

Viac sa dozviete na spravodajskom portáli www.noviny.sk.

O red

Odporúčame pozrieť

emisie skleníkových plynov

EÚ investuje takmer 3 miliardy eur príjmov z obchodovania s emisiami

Európska únia dnes vyplatila prostredníctvom modernizačného fondu 2,967 miliardy EUR na podporu 39 energetických projektov v …

Consent choices