V Bruseli rozhodli, že testovanie emisií bude mať nové sprísnené pravidlá

Európsky parlament zabezpečil potrebnú väčšinu hlasov na vznik vyšetrovacieho výboru, ktorý vznikol ako následok škandálu s emisiami v spoločnosti Volkswagen. Má právo vyšetrovať, organizovať vypočúvania s orgánmi emisného testovania, aby mohol určiť, či výrobcovia profitovali z krytia škandálu.

V októbri 2015 zaručili členské štáty a Komisia výrobcom automobilov istú mieru voľnosti pri emisných limitoch, čím im poskytli dostatok času na zníženie úrovne oxidov dusíka a iných znečisťujúcich plynov na povolenú mieru. Členovia Komisie navrhujú ďalšiu reformu zákonov o emisnom testovaní. Testy sa budú vykonávať za skutočných jazdných podmienok na cestách. Pôvodne v snemovni plánovali, že takúto formu testov zavedú už v roku 2017, nakoniec odhlasovali až rok 2021.

Krišjāniš Kariņš z Európskej ľudovej strany (Kresťanských demokratov) prehlásil:  „Chcem povedať, že Európska ľudová strana (EĽS) urobí maximum, aby sa zabránilo tomu, že sa Výbor stane súčasťou honu na čarodejnice buď smerom voči priemyslu alebo voči dieselovým technológiám, v ktorých má Európa konkurenčnú výhodu oproti ostatnému svetu.“

Člen holandskej organizácie pre aplikovaný vedecký výskum – Richard Smokers, sa k téme vyjadril nasledovne: „Vieme, že niektorí výrobcovia sa viac zdráhajú používať  isté možnosti, než iní, takže už aj tým vzniká neférová súťaž. Nejako to riešiť je potom aj v záujme výrobcov, lebo vidíme, že sa postupne nútia k využívaniu týchto možností na zníženie výsledkov CO2, ak také autá môžu napríklad získať daňové úľavy.“

Koncom roku 2015 odhadovala Európska environmentálna agentúra, že každý rok predčasne zomrie 430 000 ľudí, pre znečistený vzduch, k čomu prispieva aj automobilový sektor.

Členka skupiny Progresívnej Aliancie socialistov a demokratov v Parlamente- Kathleen Van Brempt, hovorí: „Je správne sa pýtať, kde bol Parlament, keď už sme to vedeli, existovali indície … Takto to beží v politike, myslím. Mnohí poslanci Európskeho parlamentu, najmä vo Výbore pre životné prostredie, mali otázky. Každých pár mesiacov opakovali svoje otázky. Ale v politike niekedy potrebujete incident, či krízu akú tu máme teraz v automobilovom priemysle. A podvod. Bol to taký šok, že zrazu bolo možné získať v Parlamente väčšinu, pretože tam vždy potrebujete väčšinu, ktorá povedala, že toho bolo dosť.“

Ako klamú automobilky pri testoch

Viac..  Akčný plán s úsporou 260 mld ročne ako jeden z kľúčových prvkov Dohody o čistom priemysle

Problematiku ozrejmuje riaditeľ výroby z firmy Lysanda – John Keates, ktorá poskytuje údaje o spotrebe paliva a jeho plytvaní a pomáha používateľom znižovať prevádzkové náklady: „Napríklad používajú špeciálne mazadlá, vďaka čomu autá lepšie bežia, odpájajú batériu, aby sa počas testov nenabíjala. Testujú autá pri veľmi vysokých teplotách, vtedy lepšie bežia. Používajú systém riadenia motora, aby počas testov získali ultra-nízke výsledky. V ďalšej časti testu sa meria , ako dobre sa auto presúva vzduchom, takže demontujú bočné zrkadlá (spätné zrkadlá), zalepia okolie dvier, auto všelijako odľahčia, napríklad vyberú zadné sklo. Každá z možností zodpovedá za 1 – 2 percentá, no spolu to môže robiť aj 25 percentný rozdiel medzi výsledkami testov a tým, čo na ceste môže dosiahnuť vodič.“

John Keates sa rozhodol pre experiment, aby porovnal výsledky testov automobiliek a vlastné výsledky:  „Došli sme do cieľa cesty, dosiahli sme priemer 43 míľ/galón (6,56l/100 km). Vyšlo to zhruba na 182 -185 gramov CO2, čo je asi o 20% viac, než uvádzajú priemerné údaje výrobcu.“

O oma

Odporúčame pozrieť

elektromobil

Šéf Volkswagenu požaduje, aby EÚ korigovala clá na čínske elektromobily

Čínske automobilky by mali mať možnosť vyhnúť sa clám tým, že investujú v Európskej únii …

Consent choices