Úvod plenárneho zasadnutia Európskeho parlamentu (EP) je venovaný potrebe posilňovania bezpečnosti automobilov na cestách a súvisiacemu znižovaniu nehodovosti. Pri prijímaní nových pravidiel je pritom potrebné zohľadňovať najmä najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky.
Podiel chodcov a cyklistov na smrteľných dopravných nehodách, predovšetkým v mestských oblastiach, totiž stále predstavuje takmer polovicu z týchto tragických udalostí. „Projekty financované z európskych zdrojov sa preto zameriavajú predovšetkým na senzorické systémy upozorňujúce vodiča na riziko zrážky s cyklistom, či chodcom, zlepšovanie konštrukcie vozidiel, ale aj výstavbu príslušnej infraštruktúry,“ uviedla poslankyňa EP Monika Beňová.
V snahe o zvyšovanie bezpečnosti na cestách zohráva nezastupiteľnú úlohu ľudský faktor. „Aj preto je dôležitá kvalitná dopravná výchova už od skorého detského veku,“ upozornila europoslankyňa. Rovnako platí, že približne deväť z desiatich nehôd je spôsobených ľudskou chybou, či už ide o nespôsobilosť viesť motorové vozidlo, nesprávne vyhodnotenie situácie alebo najčastejšie nepozornosť.
Z tohto hľadiska sa zvyšuje význam tlaku na povinné zavádzanie asistenčných systémov do výbavy motorových vozidiel. Tieto jednoznačne prispievajú k náprave chýb a napomáhajú pri predchádzaní zlyhaniam ľudského faktora. „Argumenty výrobcov o neúmernom zvyšovaní ceny automobilov pri dnešnom tempe technologického pokroku, ale aj dôrazu na nevyhnutnosť posilňovania bezpečnosti na cestách jednoducho neobstoja,“ uzavrela Monika Beňová.