ombudsmanka
Európska ombudsmanka Emily O’Reilly. PHOTO: © European Union- EP.

Nepáči sa vám, ako s vami zaobchádzali európske inštitúcie? Obráťte sa na európsku ombudsmanku

Európsky parlament je pevne presvedčený, že všetky európsky inštitúcie by mali byť čo najtransparentnejšie. A to zvlášť teraz, keď sa všade v médiách skloňuje brexit, migračná kríza a hospodárske výzvy. A pri zabezpečovaní transparentnosti by mala dôležitú úlohu zohrávať aj európska ombudsmanka.

Jej úrad nedávno vydala výročnú správu za rok 2016.

Čo robí európska ombudsmanka

Európska ombudsmanka vybavuje všetky žiadosti občanov alebo firiem voči európskym inštitúciám. Nedali vám nahliadnuť do dokumentov? Nechodia vám sľúbené peniaze? Alebo sa vám nepáči, ako s vami zaobchádzali? Aj v takýchto prípadoch sa môžete obrátiť na kanceláriu ombudsmanky.

Vyšetruje prípady nesprávneho úradného postupu, administratívne nezrovnalosti, diskrimináciu, zneužívanie moci, neposkytovanie informácií či zbytočné predlžovanie termínov zo strany inštitúcií. Konať môže na základe sťažností občanov alebo aj z vlastnej iniciatívy.

Ombudsmana menuje Európsky parlament na každé volebné obdobie, ktoré trvá päť rokov, pričom jeho mandát je možno predĺžiť. Pozíciu momentálne zastáva Emily O’Reilly, ktorá kedysi pôsobila ako ombudsmanka vo svojom rodnom Írsku.

Ako sa na ňu môžete obrátiť? 

Sťažnosť môže ombudsmanke podať každý občan alebo obyvateľ EÚ, alebo firma či organizácia so sídlom v EÚ, pričom vec sa ich nemusí týkať osobne. Na informovanie ombudsmanky máte dva roky odvtedy, čo sa ste dozvedeli o danej skutočnosti, pričom najprv sa musíte obrátiť na príslušnú inštitúciu, ktorej konanie vám nie je po chuti. Ombudsmanka sa nezaoberá sťažnosťami voči národným, regionálnym alebo miestnym úradom, na toto má mandát Európsky súdny dvor.

Viac..  EÚ sa dohodla na prísnejších obmedzeniach dovozu ukrajinských výrobkov

V roku 2016 pomohla ombudsmanka 15 797 občanom 

Minulý rok sa ľudia najviac sťažovali ohľadne transparentnosti a prístupu k dokumentom (29,6%). 28,2% sťažností bolo od samotných zamestnancov inštitúcií a 25,1% ohľadne celkových služieb a zaobchádzania.

Najviac vyšetrovaní sa týkalo Komisie (58,8%), po nej nasledovali európske agentúry (12,3%), Európsky parlament (6,5%) a Európsky úrad pre výber pracovníkov – EPSO (5,7%).

Najviac – až 308 – sťažností dostala ombudsmanka zo Španielska, Poľska (163) a Belgicka (150). Zo Slovenska prišlo 23 sťažností a otvorené boli tri vyšetrovania.

O dac

Odporúčame pozrieť

Europska unia

Súhrnná správa o činnosti EÚ v roku 2023

Komisia uverejnila súhrnnú správu o činnosti EÚ za rok 2023. V roku 2023 EÚ naďalej …

Consent choices