Photo: netcarshow

Testovanie v extrémnych podmienkach, na polárnom kruhu i v púšti

Desiatky vytrvalcov a členov profesionálneho tímu Seat každoročne absolvujú náročné jazdy na polárnom kruhu s jediným cieľom – otestovať nové automobily v extrémnych podmienkach.

Tím zložený z inžinierov brzdových a aktívnych bezpečnostných systémov španielskej automobilky Seat strávi až 10 týždňov v roku ďaleko od domova pri skúškach automobilov v najnáročnejších podmienkach. Testovacím priestorom sa stáva napríklad zamrznuté jazero s plochou 6 štvorcových kilometrov. Vrstva ľadu hrubá 60 centimetrov umožňuje zmeniť zľadovatený priestor na skúšobnú trať. Ľudia i automobily tu dostávajú zabrať: technici, inžinieri i posádky počas pobytu v Laponsku absolvujú minimálne 60 rozličných testov, počas ktorých dosahujú i prekračujú limity.

Skúšky pre brzdové systémy

Tie spočívajú v deaktivácii elektronického stabilizačného systému ESC v rozličných stupňoch až po úplné vypnutie. Ak sa vozidlo vychýli zo smeru, stabilizačný systém ho musí podchytiť a vrátiť späť. Brzdy aj všetky súčasti musia fungovať bezchybne. Skúšobná brzdná trať je dlhá 200 metrov, polovicu tvorí asfalt a polovicu ľad. Táto trať slúži na testovanie vysokej a nízkej úrovne adhézie pneumatík, ktorá spôsobuje časté a kritické situácie na cestách. Vodič sa opakovane rozbieha a brzdí na rozličných povrchoch. Ide o dôležitú fázu, pretože takýmto spôsobom sa dá jemne doladiť systém ABS, ktorý pomáha kontrolovať stabilitu vozidla pri brzdení. Po absolvovaní povinných jázd je na konci každého dňa potrebné analyzovať dáta a až potom navrhnúť doladenie, prípadne zmenu niektorého z týchto systémov.

Viac..  O kúpe elektromobilu reálne uvažuje 43 % Európanov

Na piatich kontinentoch

Nielen mrazivé podmienky sú ideálne na náročné skúšobné jazdy. Prakticky vo všetkých podnebných pásmach sa správne fungovanie systémov preveruje tak, že ich inžinieri, technici a skúšobní jazdci vystavujú najnáročnejším podmienkam. Testovací seriál sa vždy začína v lete, kedy inžinieri technického centra na tri týždne cestujú do púštnych oblastí. Počas roka navštívia päť kontinentov, na ktorých preverujú prototypy vo všetkých poveternostných podmienkach a na všetkých druhoch tratí. Budúci majitelia musia dostať automobil, ktorý je schopný bezpečnej jazdy na všetkých cestách a povrchoch.

O Juraj Turis

Odporúčame pozrieť

Koronavírus: Komisia víta významnú dohodu o oslobodení vakcín a testovacích súprav od DPH

Komisia v utorok uvítala prijatie nových dôležitých opatrení, ktoré členským štátom umožnia oslobodiť nemocnice, lekárov …

Consent choices