Photo: netcarshow

Testovanie v extrémnych podmienkach, na polárnom kruhu i v púšti

Desiatky vytrvalcov a členov profesionálneho tímu Seat každoročne absolvujú náročné jazdy na polárnom kruhu s jediným cieľom – otestovať nové automobily v extrémnych podmienkach.

Tím zložený z inžinierov brzdových a aktívnych bezpečnostných systémov španielskej automobilky Seat strávi až 10 týždňov v roku ďaleko od domova pri skúškach automobilov v najnáročnejších podmienkach. Testovacím priestorom sa stáva napríklad zamrznuté jazero s plochou 6 štvorcových kilometrov. Vrstva ľadu hrubá 60 centimetrov umožňuje zmeniť zľadovatený priestor na skúšobnú trať. Ľudia i automobily tu dostávajú zabrať: technici, inžinieri i posádky počas pobytu v Laponsku absolvujú minimálne 60 rozličných testov, počas ktorých dosahujú i prekračujú limity.

Skúšky pre brzdové systémy

Tie spočívajú v deaktivácii elektronického stabilizačného systému ESC v rozličných stupňoch až po úplné vypnutie. Ak sa vozidlo vychýli zo smeru, stabilizačný systém ho musí podchytiť a vrátiť späť. Brzdy aj všetky súčasti musia fungovať bezchybne. Skúšobná brzdná trať je dlhá 200 metrov, polovicu tvorí asfalt a polovicu ľad. Táto trať slúži na testovanie vysokej a nízkej úrovne adhézie pneumatík, ktorá spôsobuje časté a kritické situácie na cestách. Vodič sa opakovane rozbieha a brzdí na rozličných povrchoch. Ide o dôležitú fázu, pretože takýmto spôsobom sa dá jemne doladiť systém ABS, ktorý pomáha kontrolovať stabilitu vozidla pri brzdení. Po absolvovaní povinných jázd je na konci každého dňa potrebné analyzovať dáta a až potom navrhnúť doladenie, prípadne zmenu niektorého z týchto systémov.

Viac..  Autá kvôli prísnejším emisným limitom nakoniec nebudú drahšie

Na piatich kontinentoch

Nielen mrazivé podmienky sú ideálne na náročné skúšobné jazdy. Prakticky vo všetkých podnebných pásmach sa správne fungovanie systémov preveruje tak, že ich inžinieri, technici a skúšobní jazdci vystavujú najnáročnejším podmienkam. Testovací seriál sa vždy začína v lete, kedy inžinieri technického centra na tri týždne cestujú do púštnych oblastí. Počas roka navštívia päť kontinentov, na ktorých preverujú prototypy vo všetkých poveternostných podmienkach a na všetkých druhoch tratí. Budúci majitelia musia dostať automobil, ktorý je schopný bezpečnej jazdy na všetkých cestách a povrchoch.

O Juraj Turis

Odporúčame pozrieť

Koronavírus: Komisia víta významnú dohodu o oslobodení vakcín a testovacích súprav od DPH

Komisia v utorok uvítala prijatie nových dôležitých opatrení, ktoré členským štátom umožnia oslobodiť nemocnice, lekárov …

Consent choices