Photo: Škoda

Dáma v najlepších rokoch: Legendárna Škoda Octavia má šesťdesiat!

Prvé automobily s týmto názvom zišli z výrobnej linky závodu v Mladej Boleslavi začiatkom roka 1959 a nový model sa následne predstavil svetu na autosalóne v Ženeve. V polovici deväťdesiatych rokov na úspešnú verziu nadviazala moderná generácia, z ktorej sa čoskoro stal bestseller aj na svetových trhoch.

Typové označenie Octavia sa v ponuke automobilky Škoda prvýkrát objavilo pred 60 rokmi. Latinský výraz octavia znamená ôsma. Išlo nielen o ôsmy model značky, ktorý vznikol po druhej svetovej vojne, ale aj o pozíciu vo vývojovom rade modernej generácie vozidiel s nezávislým zavesením všetkých kolies, a to od prvého typu z roku 1933.

Retro realita: Predaj na špeciálny poukaz

Prvé dvojdverové Octavie začali z výrobnej linky schádzať najskôr ešte po boku svojich predchodcov Š 440 a Š 445. Pod kapotou bol spoľahlivý radový štvortaktný štvorvalec 1,1 l/29,4 kW, ktorý cez štvorstupňovú prevodovku poháňal zadné kolesá. Auto dosahovalo maximálnu rýchlosť 110 km/h a na 100 km spotrebovalo 7,7 l benzínu. V ponuke bol aj typ Octavia Super so silnejším motorom 1,2 l/33 kW. O automobily rovnomenného modelového radu bol vo svete veľký záujem. A spomienka na časy dávno minulé: na rozdiel od krajín s trhovou ekonomikou československí zákazníci potrebovali na kúpu zvláštny poukaz.

Photo: Škoda

Škoda, víťaz Rallye Monte Carlo

Ženevský autosalón v roku 1960 bol miestom premiéry športovej verzie Škoda Octavia Touring Sport s výkonom zvýšeným na 37 kW. Homologizácia FIA pre účasť na pretekoch v skupine neupravených cestovných vozidiel otvorila automobilu s rýchlosťou až 130 km/h cestu k úspešnej kariére v motoristickom športe. Skvelým príkladom je hetrik, ktorý auto dosiahlo vo svojej triede na Rallye Monte Carlo v rokoch 1961 až 1963.

Inovácie nie sú témou len 21. storočia

V septembri tohto istého roka sa v Brne predstavila Octavia Combi s dvojkrídlovými, horizontálne členenými piatymi dverami. Vozidlo ponúkalo pri obsadení až piatimi osobami batožinový priestor s objemom 690 l. Po sklopení operadiel zadných sedadiel bolo možné naložiť až 1 050 litrov nákladu. Posledná dvojdverová Octavia opustila výrobnú linku v Mladej Boleslavi v apríli 1964, aby uvoľnila miesto úplne novému radu vozidiel ŠKODA 1000/1100 MB so samonosnou karosériou a motorom vzadu. Posledné kombi opustilo linku v decembri 1971. V období rokov 1959 až 1971 tak vzniklo vyše 360 000 vozidiel Škoda Octavia prvej generácie, vrátane viac ako 54 000 exemplárov modelu Combi.

Viac..  Miriam Lexmann: Keby sa mali dodržiavať pravidlá Euro 7, ceny osobných áut by narástli o 2000 eur
Photo: Škoda

Škoda, Volkswagen a stávka na nadčasový dizajn

V roku 1992, krátko po začlenení značky ŠKODA do koncernu Volkswagen, sa začal vývoj úplne nového modelu, ktorý sa vrátil práve k legendárnemu typovému označeniu Octavia. Na novej podvozkovej platforme vznikla v tíme šéfdizajnéra Dirka van Braeckela karoséria s nezameniteľným nadčasovým dizajnom. Liftback Octavia s výklopnými piatymi dverami sa predstavil 4. apríla 1996. V marci 1998 ponuku doplnil ešte priestrannejší karosársky variant Octavia Combi, v roku 1999 pribudla verzia s pohonom všetkých kolies.

Photo: Škoda

Škody (Octavie) predstavujú 6,5 miliónov!

Do novembra 2010 vzniklo 970 000 liftbackov a viac než 470 000 kombi modelu prvej generácie. Nasledovalo 1,6 milióna liftbackov a 900 000 kombi druhej generácie vozidla. Okrem ešte vyššej úžitkovej hodnoty éra priniesla rad noviniek, napríklad zážihové motory s priamym vstrekovaním paliva či samočinnú dvojspojkovú prevodovku DSG. K pilierom súčasnej ponuky značky ŠKODA patrí tretia generácia vozidla, vyrábaná od novembra 2012, výrazne modernizovaná vo februári 2017.

Škoda Octavia si vydobyla na trhu pevné miesto a teší sa stále väčšej popularite nielen doma, ale aj vo svete. Svedčí o tom takmer 6,5 miliónov vyrobených exemplárov všetkých generácií od roku 1959.

O Juraj Turis

Consent choices