Koniec debatám o zániku minivanov. Na trhu je o ne stále záujem

Z roka na rok postupne ubúdajú autá typu MPV, ktoré boli ešte pred pár rokmi veľmi vyhľadávané. Hrozí im zánik? Tretia generácia Mercedes Benz B je na trhu vítanou novinkou.

Treba povedať, že značka nepredstavila na autosalóne v Paríži túto novinku ako MPV. Zvolila modernejšie označenie Sports Tourer, aj keď je na prvý pohľad zrejmé, že sa ponáša na minivan, alebo ak chcete MPV. Veľkopriestorové minivany v súčasnosti stoja v tieni SUV a ich variácií rôznej veľkosti, ale svojich zákazníkov stále majú. Aj preto sa výrobca z nemeckého Stuttgartu rozhodol vytvoriť tretiu generáciu obľúbeného béčka.

Zníženie spotreby i hluku

Dizajnové zmeny Sensual Purity prispeli k väčšej dynamike vzhľadu auta, ktoré sa viac ponáša na menšie áčko. Karoséria má viac hladkých plôch a zbavila sa ostrých línií. Má kratšie previsy vpredu i vzadu, profil s výrazne skloneným čelným sklom pôsobí zaujímavo a vozidlo je aerodynamickejšie. Výborný výsledok: nielen zníženie spotreby, ale i hluku v interiéri. Výrobca dokonca udáva ekvivalent 25 percent. Vieme, že oboje býva nadsadené, no naše skúsenosti z testovacej jazdy to môžu potvrdiť.

Meranie aerodynamického odporu v skúšobnom tuneli. Photo: MB

Naftové agregáty znižujú emisie

Polemiku o tom, či dieselové motory áno alebo nie, v Stuttgarte neriešia. Na trh prišli s naftovými agregátmi, ktoré sa emisiami takmer vyrovnajú benzínovým. Očakávajú, že si nájdu svojich zákazníkov. Firma už dlhšie vyvíja nové pohonné jednotky v spolupráci s francúzskym Renaultom. Z tejto kooperácie vznikol aj motor, ktorý sme testovali.

Manuál je minulosťou

Pod kapotou sme mali dieselový motor s objemom 1,5 litra a výkonom 85 kW. Je zaujímavé, že v triede B s celou širokou škálou pohonných jednotiek už nenájdete manuálnu prevodovku. Väčšinou je motor spriahnutý so 7-stupňovou automatickou prevodovkou 7G-DCT. K dispozícii je aj 8-stupňová určená pre dieselové agregáty s vyšším objemom valcov. My sme sa uspokojili so siedmimi stupňami.

Spotreba viac ako slušných 4,4 litra

Vďaka zlepšenej aerodynamike karosérie, prepracovanej a citlivej automatickej prevodovke i novému motoru sme dosiahli počas nášho testu priemernú kombinovanú spotrebu 4,4 litra. Dokonca ani pri jazde na diaľnici, keď sme plynový pedál nešetrili, sme sa dostali len málo nad hranicu päť litrov.

Viac..  Jozef Mihál podrobne o norme Euro 7: Čo to bude znamenať pre automobilky a pre ľudí

Lewis Hamilton bol spokojný

Keď jazdec Formuly jeden Lewis Hamilton dostal možnosť testovať toto auto, spontánne zareagoval: Je to ako rozprávka! A toto sú argumenty: v kabíne je viac miesta, príplatkové zadné sedadlá sa dajú posúvať a objem kufra sa dá zmeniť od 455 do 705 litrov. Vyvenčili sme celú rodinu, previezli slušnú príručnú batožinu a urobili veľký nákup v Rakúsku. Viac ako v pohode a pohodlne…

Malý hotel s vychytávkovými médiami

Ale to nie je všetko… Po sklopení operadiel narastie využiteľná kapacita až na 1 545 litrov – s vodorovnou podlahou. Predné sedadlá sú širšie a lepšie kontúrované, takže ponúkajú viac pohodlia aj stability. Vychytávkou je najmä inteligentný infotainment MBUX s hlasovým ovládaním a dva 10,25-palcové displeje spojené do integrovaného celku. Ak budete hľadať nejaký analógový ukazovateľ, určite ho nenájdete.

Vychytávkou je inteligentný infotainment s hlasovým ovládaním. Photo: MB

Postarané o vysokú bezpečnosť

Nedostali sme sa do takej krízovej situácie, aby sme museli preveriť bezpečnostné systémy. Mercedes Benz B však patrí k najbezpečnejším vozidlám vo svojej triede, ktoré využíva najmodernejšie prvky aktívnej i pasívnej bezpečnosti. Senzory, radary a kamery sa pozerajú až 500 metrov vpred a spolupracujú s mapovými a navigačnými dátami. Mimochodom, aj cyklisti sa na jarných cestách vďaka asistentovi rozpoznávania prekážok môžu cítiť bezpečne: autonómne brzdy registrujú nielen vozidlá a chodcov, ale aj cyklistov.

O Juraj Turis

Consent choices