Dombrovskis, Thyssen
Podpredseda Komisie Valdis Dombrovskis a komisárka Marianne Thyssen. PHOTO: © European Union.

Komisia chce zefektívniť rozhodovanie v sociálnej politike EÚ

Komisia otvára diskusiu o tom, ako zefektívniť rozhodovanie v oblasti sociálnej politiky na úrovni EÚ.

Predseda Komisie Juncker vo svojom prejave o stave Únie v roku 2018 oznámil komplexné preskúmanie všetkých premosťovacích doložiek stanovených zmluvami EÚ. V dôsledku toho už boli prijaté tri oznámenia o: spoločnej zahraničnej a bezpečnostnej politike (september 2018), daňových politikách (január 2019) a energetike a klíme (apríl 2019). Oznámenie o premosťovacích doložkách v sociálnej politike je štvrté.

Vo väčšine oblastí sociálnej politiky, v ktorých má EÚ právomoc konať, sa hlasuje kvalifikovanou väčšinou. Tým sa v priebehu rokov umožnilo zavedenie komplexného sociálneho „acquis“ s významnými krokmi prijatými za pôsobenia tejto Komisie. Obmedzený počet oblastí si však stále vyžaduje jednomyseľné hlasovanie členských štátov EÚ a mimoriadne legislatívne postupy, v ktorých Európsky parlament nemá rovnakú úlohu ako Rada v spolurozhodovacom postupe.

Podpredseda Komisie pre euro a sociálny dialóg, finančnú stabilitu, finančné služby a úniu kapitálových trhov Valdis Dombrovskis v tejto súvislosti uviedol: Aby bolo možné reagovať na rýchle zmeny v spoločnosti a na trhoch práce potrebujeme v oblasti sociálnej politiky na úrovni EÚ včasné, flexibilné a efektívne rozhodovacie procesy. V dnešnom oznámení sa otvára diskusia o tom, ako môžeme na tento účel využiť existujúce ustanovenia zmlúv. Sústredí sa na prípady s jasnou pridanou hodnotou EÚ, s cieľom podporovať kultúru kompromisu a rozhodovacie procesy, ktoré reagujú na potreby spravodlivého jednotného trhu pre občanov.“

Komisárka pre zamestnanosť, sociálne záležitosti, zručnosti a pracovnú mobilitu Marianne Thyssenová uviedla: V konečnom dôsledku sa všetky členské štáty vo svojej rozmanitosti usilujú o spravodlivejšiu spoločnosť založenú na rovnakých príležitostiach a nadčasové sociálne trhové hospodárstvo. Keďže svet práce sa mení, musíme byť schopní naplno využiť nástroje na riešenie našich spoločných výziev, ktoré máme k dispozícii.

Skutočnosť, že v určitých súvisiacich oblastiach politiky sa hlasuje kvalifikovanou väčšinou a jednomyseľným hlasovaním, viedla k nejednotnému rozvoju acquis v oblasti sociálnej politiky. Hoci normy ochrany sú celkovo vysoké a komplexné, v niektorých prípadoch v tejto oblasti naďalej existujú nedostatky. Osobitné legislatívne postupy okrem toho neposkytujú Európskemu parlamentu, ktorý je v týchto prípadoch často len konzultovaný, a to aj napriek tomu, že zastupuje občanov, ktorí priamo profitujú zo sociálnej politiky EÚ, rovnakú, významnú úlohu v spolurozhodovacom postupe. V čase rýchlych, niekedy zásadných zmien je dôležité viac než kedykoľvek predtým, aby EÚ rýchlo našla účinné politické riešenia.

Komisia v tomto oznámení otvára diskusiu o rozšírenom využívaní hlasovania kvalifikovanou väčšinou v oblasti sociálnej politiky, vďaka čomu by sa rozhodovací proces tam, kde už existuje právomoc EÚ, stal včasnejší, flexibilnejší a efektívnejší. Táto možnosť vyplýva zo zmlúv EÚ pre niekoľko špecifických oblastí (pozri súvislosti) prostredníctvom tzv. premosťovacích doložiek. Tieto doložky umožňujú za určitých okolností prechod od jednomyseľného hlasovania k hlasovaniu kvalifikovanou väčšinou.

Viac..  Komisia podporí 170 nových projektov, mení reformný program členských štátov na konkrétne opatrenia

Po dôkladnom zvážení každého prípadu Komisia navrhuje ako prvý krok použitie premosťovacej doložky na uľahčenie rozhodovania o nediskriminácii. Pomohlo by to ďalej rozvíjať rovnakú ochranu pred diskrimináciou. Použitie premosťovacej doložky by sa v blízkej budúcnosti mohlo zvážiť aj pri prijímaní odporúčaní v oblasti sociálneho zabezpečenia a sociálnej ochrany pracovníkov. To by pomohlo usmerňovať proces modernizácie a konvergencie medzi systémami sociálnej ochrany.

Prechod na hlasovanie kvalifikovanou väčšinou neznamená zmenu úloh jednotlivých aktérov. Rozsah pôsobnosti a podmienky výkonu právomocí EÚ zostávajú nedotknuté. Členské štáty budú napríklad naďalej zodpovedné za určovanie prvkov svojho vlastného systému sociálnej ochrany. Sociálni partneri si zachovajú svoje kompetencie a národné tradície sociálneho dialógu zostanú nedotknuté. Opatrenia Únie sa budú naďalej zameriavať na prípady, kde je to potrebné a kde môžu priniesť podstatné výhody, ako sa stanovuje v zmluvách.

Na aktiváciu tejto premosťovacej doložky by Európska rada musela v súlade s článkom 48 ods. 7 Zmluvy o Európskej únii rozhodnúť jednomyseľne, ak národné parlamenty nepredložia námietky a ak Európsky parlament vysloví súhlas.

Ďalšie kroky

Európska komisia vyzýva Európsky parlament, Európsku radu, Radu, Európsky hospodársky a sociálny výbor, Výbor regiónov, sociálnych partnerov a všetky zainteresované strany, aby sa na základe oznámenia zapojili do otvorenej diskusie o rozšírenom využívaní hlasovania kvalifikovanou väčšinou a o riadnom legislatívnom postupe v oblasti sociálnej politiky.

Súvislosti

Obmedzený počet oblastí sociálnej politiky EÚ a mimoriadne legislatívne postupy, v ktorých Európsky parlament nemá rovnakú úlohu ako spolurozhodovací subjekt, budú aj naďalej v Rade podliehať jednomyseľnému rozhodovaniu.

Týmito oblasťami sú:

  • nediskriminácia z rôznych dôvodov (pohlavie, rasový alebo etnický pôvod, náboženstvo alebo viera, zdravotné postihnutie, vek a sexuálna orientácia),
  • sociálne zabezpečenie a sociálna ochrana pracovníkov (mimo cezhraničného kontextu),
  • ochrana pracovníkov pred prepustením,
  • zastupovanie a kolektívna ochrana záujmov pracujúcich a zamestnávateľov a
  • podmienky zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín s riadnym pobytom na území Únie. 

O dac

Odporúčame pozrieť

Europska unia

Súhrnná správa o činnosti EÚ v roku 2023

Komisia uverejnila súhrnnú správu o činnosti EÚ za rok 2023. V roku 2023 EÚ naďalej …

Consent choices