Emisie skleníkových plynov z leteckej dopravy sa za posledné dve desaťročia viac ako zdvojnásobili. V lodnej doprave sa zvýšili o tretinu. Prečítajte si zaujímavé informácie o emisiách v doprave.
Emisie z medzinárodnej leteckej a lodnej dopravy síce predstavujú po menej ako 3,5% celkových emisií skleníkových plynov v EÚ, ktoré prispievajú ku klimatickým zmenám, no emisie z nich rástli za posledné roky najrýchlejším tempom.
Môže za to najmä rekordný nárast dopravy. Dnes lieta oveľa viac ľudí ako kedysi a preváža sa omnoho viac tovaru. Obe odvetvia sa len nedávno zapojili do úsilia na zníženie emisií, či už na európskej alebo globálnej úrovni.
Európsky parlament prijal pred summitom COP25 v Madride uznesenie, kde žiada EÚ, aby bola ambicióznejšia pri znižovaní emisií z leteckej a lodnej dopravy. Podľa poslancov by mohla napríklad posilniť svoje trhové opatrenia na redukciu skleníkových plynov.
Najrýchlejšie rastúce zdroje emisií skleníkových plynov
Emisie z leteckej dopravy vzrástli za posledných dvadsať rokov až o takmer 130 % a z lodnej o 32%. Ide o najvýraznejší rast v celom dopravnom sektore, ktorý bol jediným odvetví, kde emisie od roku 1990 vzrástli. V iných sektoroch klesali.
Napriek zlepšeniam v spotrebe paliva sa očakáva, že emisie z lietadiel dosiahnu do roku 2050 7 až 10-násobok objemu z roku 1990. Emisie z lodnej dopravy by mali vzrásť o 50 až 250 %.
Nárast leteckej a námornej dopravy
Nárast emisií skleníkových plynov z leteckej a lodnej dopravy bol vo veľkej miere spôsobený rastom dopravy. Počet cestujúcich v leteckej doprave v EÚ sa od roku 1993 strojnásobil a objem medzinárodného námorného obchodu sa za posledné dve desaťročia tiež výrazne zvýšil.
Rastúce obavy o životné prostredie by mohli prinútiť viac ľudí, aby sa zamysleli nad svojou uhlíkovou stopou. Podľa prieskumu Eurobarometer to zatiaľ tvrdí len niečo z desiatich opýtaných. Pozrite sa, koľko emisií CO2 vypustí váš let.
Čo robí EÚ v záujme znižovania emisií z leteckej a lodnej dopravy?
EÚ podnikla kroky na zníženie emisií v leteckej doprave prostredníctvom svojho systému na obchodovanie s emisiami. Parlament chce do tohto systému zahrnúť aj sektor námornej dopravy. Súčasné európske a celosvetové pravidlá ukladajú vlastníkom veľkých lodí len povinnosť poskytovať informácie o objeme emisií CO2 a spotrebe paliva.
EÚ spolupracuje aj s Medzinárodnou organizáciou civilného letectva na implementácii svetového opatrenia známeho pod názvom Corsia. Letecké spoločnosti môžu v rámci neho vyrovnať svoje emisie investovaním do ekologických projektov, ako je napríklad vysádzanie stromov.