Európsky, medzištátny, regionálny. Aj takéto prívlastky má nový dunajský most v Komárne. Uprostred neho vo štvrtok premiéri Maďarska a Slovenska prestrihli stuhu. No kým južní susedia majú k mostu vybudovaný obchvat i diaľnicu, na slovenskej strane nie je zatiaľ postavené nič.
Nový most Monoštor, ktorý spája Slovensko s Maďarskom cez rieku Dunaj pri meste Komárno, je už k dispozícii pre občanov oboch krajín. Most dlhý 600 metrov, ktorého výstavba stála vyše 117 miliónov eur, uviedol dnes do prevádzky minister dopravy a výstavby Andrej Doležal a predseda vlády Igor Matovič. „Je zvláštne, že v čase, keď máme privreté hranice medzi našimi dvomi krajinami, otvárame most, možno niekto by povedal, že sme sa pomýlili,“ uviedol premiér. „Vírus sem alebo tam, krajiny, aj Maďarsko, musia fungovať, v dnešný deň som sem neprišiel ako premiér k premiérovi, ale ako Maďar k Slovákovi,“ dodal maďarský náprotivok Viktor Orbán.
Most bude slúžiť osobnej aj nákladnej doprave prostredníctvom hlavnej cesty s dvoma pruhmi. Okrem toho sa na ňom nachádza aj chodník pre peších a cyklocesta. Výstavba cestného mosta, ktorý spája slovenské Komárno a maďarský Komárom, je spoločným projektom Slovenska a Maďarska. Financovaná bola z eurofondov prostredníctvom Nástroja na prepájanie Európy. Oba brehy Dunaja spojili ešte v decembri 2019 obojstranným privarením posledného namontovaného segmentu.
Dohodu o výstavbe medzi vládami Slovenska a Maďarska podpísali v roku 2012. V roku 2014 boli vydané stavebné povolenia na obidvoch stranách a v roku 2015 získali obe krajiny grant z európskych fondov z programu CEF – Nástroj na prepojenie Európy. Výška grantu dosahuje 85 % z nákladov 91,2 milióna eur. „Tento most je nedeliteľným spoločným majetkom oboch krajín. Ak by mi pred pár rokmi niekto povedal, že takto postavíme spoločný most, vysmial by som ho,“ myslí si Orbán.
Ako informovala Slovenská správa ciest, mostné závery sa vyrobili v Taliansku, kotevný systém závesných lán vo Francúzku, baranidlá prišli z Anglicka, žula na čelá pilierov z Číny a napríklad prvky ortotropnej mostovky z Fínska. Celková dĺžka mosta je 601,6 metra. Vozovka na moste je široká 11,5 metra, chodcom je k dispozícii chodník so šírkou 1,8 metra a cyklistom lávka so šírkou 2,5 metra. Oceľový pylón je vysoký 118 metrov odo dna Dunaja. Na stavbe bolo použitých cca 400 kilometrov pramencov závesných lán vyrobených v Hlohovci. Plošina na vrchu pylóna slúži ako bezpečný prístup údržby k leteckej signalizácii a prvkom osvetlenia. Posledný dielec pylónu bol osadený pomocou 126 metrov vysokého vežového žeriavu. Oceľová nosná konštrukcia pozostáva z celkovo 36 segmentov dĺžky 12 až 18 metrov s hmotnosťou až do 165 ton. Most je vybavený prvkami pasívnej a aktívnej bezpečnosti cestnej premávky a vodnej a leteckej dopravy vrátane príslušných signalizácií, ako aj monitorovacieho systému napojeného na 24-hodinový dispečing správcu mosta (Tatabánya, Maďarsko).