hojsik
Martin Hojsík, europoslanec /PS, RE/. PHOTO: European Union 2021.

Martin Hojsík: Dobrý krok smerom k ochrane zvierat

Týranie zvierat počas prepravy sa musí skončiť, rozhodol Vyšetrovací výbor Európskeho parlamentu pre ochranu zvierat počas prepravy (ANIT). V záverečnom hlasovaní výbor, ktorého podpredsedom bol slovenský europoslanec Martin Hojsík (PS), schválil nielen správu o svojom vyšetrovaní problému, ale aj odporúčania na lepšiu ochranu zvierat. Výbor požaduje lepšie vymáhanie platných zákonov, ale aj sprísnenie podmienok pre transport zvierat napríklad obmedzením maximálnej dĺžky trvania transportu pre niektoré zvieratá a prísnejšie kritéria pre export do tretích krajín.

Dlhé transporty živých zvierat sú kruté a nelogické. V súčasnosti je normálne, že sa živý dobytok preváža zo Slovenska až do Kazachstanu. Cesta trvá aj dva týždne, počas ktorej sú zvieratá natlačné v nákladnom aute bez dostatočnej starostlivosti. Realita transportov je aj taká, že prevážeme ovce zo Slovenska do Líbye len preto, aby ich na konci cesty čakala smrť,” povedal Martin Hojsík, poslanec Európskeho parlamentu za Progresívne Slovensko.

Žiaľ, problémom je systém, ktorí znevýhodňuje menších farmárov a nepodporuje miestne spracovanie zvierat. Slovenským chovateľom sa často ekonomicky viac oplatí naložiť živé zvieratá do nákladných áut a odviezť ich na porážku do Nemecka. Pritom by bolo lepšie aj pre zvieratá, aj pre poľnohospodárstvo a potravinárstvo na Slovensku, aby sa zvieratá porážali čo najbližšie k miestu chovu. Súčasná situácia ubližuje zvieratám aj našim farmárom,” doplnil europoslanec Hojsík.

Viac..  Katarína Roth Neveďalová: Ako zabezpečiť konkurencieschopnosť EÚ

Schválené odporúčania výboru sú aj obmedzenie dĺžky trvania prepravy nákladnými autami na nie viac ako osem hodín, pokiaľ to podmienky dovoľujú. Zmeniť by sa mala tiež doba, kedy už nemôžu byť prevážané gravídne zvieratá, a to z posledných 10% gravidity na posledných 30%. A napokon, by mal byť obmedzený aj transport odstavčiat mladších ako 35 dní,” predostrel Hojsík jednotlivé kroky.

Celkovo však platí, že zvieratá by nemali trpieť ak nemusia. Ak by mohli ísť na bitúnok blízko farmy, netpeli by počas prevozu. Musí sa skončiť doba, kedy zvieratá prevážame len preto, aby boli na konci cesty porazené, ak vôbec tú cestu prežijú. A napokon, mäso zo zúbožených zvierat pochopiteľne nemôže byť dobré ani pre nás, ľudí. Ďalším krokom potom bude presvedčiť celý parlament aby našu správu schválil, a zatlačiť spoločne na Európsku komisiu, prišla s novelou nariadenia o transportoch zvierat, ktorá sa bude riadiť našimi návrhmi,” uzavrel Martin Hojsík.

O mam

Odporúčame pozrieť

Martin Hojsík: Slovensko je najväčším nelegálnym exportérom šteniat v EÚ

Slovensko je najväčším nelegálnym exportérom šteniat v EÚ. Ročne sa zo Slovenska vyvezie viac ako …

Consent choices