Robert Hajšel, europoslanec /SD/. PHOTO: European Union 2023.

Robert Hajšel: Dáme vodíku ozajstnú šancu?

🇸🇰 AKO HLAVNÝ SPRAVODAJCA EUROPARLAMENTU SA POKÚSIM POMÔCŤ AJ VÝROBCOM NA SLOVENSKU

Viete si predstaviť bezemisné auto na vodíkový pohon? Že by bolo cenovo dostupné a mohla by si ho kúpiť aj rodina s bežným príjmom? Alebo kúrenie na vodík vo vašom byte? Pravdu povediac, ja zatiaľ nie, lebo bezemisný zelený vodík vyrábaný elektrolýzou z vody za pomoci elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov používaný v sektore dopravy alebo kúrenia je zatiaľ vzdialenou, až zdanlivo nedosiahnuteľnou skutočnosťou.

Viem si ale predstaviť, že ak to s bojom s klimatickými zmenami a dekarbonizáciou našej ekonomiky myslíme vážne, že pristúpime k masívnejšiemu využívaniu zeleného vodíka v ťažkom priemysle, najmä chemickom, hutníckom, ale aj pri výrobe cementu, či v rafinériách.

Aj preto si EÚ postavila ambiciózny cieľ vyrábať od roku 2030 až 10 miliónov ton zeleného vodíka ročne, pričom dnes produkuje sotva 2-3 percentá tohto objemu. Áno, vodík môže zohrať dôležitú úlohu v dekarbonizácii priemyslu, ale môže poslúžiť aj na ukladanie prebytočnej elektrickej energie, vyrobenej z obnoviteľných zdrojov, ktorú nevieme okamžite spotrebovať.

👨🏻‍💼 HLAVNÝ SPRAVODAJCA EUROPARLAMENTU

Jedným z nástrojov, ktorý by mal pomôcť rozšíreniu kapacity zeleného vodíka je tzv. Európska vodíková banka, pre ktorej vytvorenie som sa nedávno stal hlavným spravodajcom Európskeho parlamentu, a preto aj tento týždeň svoje rokovania v Bruseli okrem klasických povinností v rámci svojich výborov a frakcie venujem práve vodíkovej banke.

Z jej zdrojov by sa podľa plánu Európskej komisie mali financovať v prvom rade aukcie, z ktorých sa budú úspešným uchádzačom dotovať najmä náklady na výrobu zeleného vodíka. Rozbehol by sa tak trh so zeleným vodíkom, ktorý zatiaľ prakticky neexistuje, keďže oň nie je záujem, nakoľko je jeho výroba drahá a on je tým nedostupný.

🇸🇰❓ ČO JE MOJIM CIEĽOM A AKÁ JE SITUÁCIA NA SLOVENSKU?

Viac..  Jozef Mihál podrobne o norme Euro 7: Čo to bude znamenať pre automobilky a pre ľudí

Mojim cieľom bude urobiť všetko pre to, aby sa o tieto európske prostriedky dokázali úspešne uchádzať aj potenciálni výrobcovia na Slovensku. Celkovo možno povedať, že pôjde o beh na dlhú trať, ale musíme byť pripravení aj na Slovensku, čo si bude vyžadovať aj podporu slovenskej vlády. Pre slovenských výrobcov je určite dôležité, aby aspoň čiastočnú podporu dostali aj na výrobu vodíka pomocou elektriny vyrobenej z jadra a tzv.modrého vodíka s použitím rozvíjajúcej sa technológie zachytávania a ukladania uhlíka. Ten totiž na prekvapenie niektorých môže byť aj užitočný, napríklad v potravinárstve pri výrobe zmrzliny alebo rôznych nápojov.

Na Slovensku sa zatiaľ vyrába iba tzv.šedý vodík a to parnou reformáciou zo zemného plynu. Má ale na Slovensku perspektívu aj výroba zeleného vodíka, prípadne vodíka z jadrovej energie? Aj keď zatiaľ veľký potenciál pre zelený vodík nevidieť, Slovensko je krajinou s hustou sieťou plynovodov, ktoré po menšej úprave by bolo možné využívať aj na prepravu vodíka od výrobcov k spotrebiteľom. Slovensko má aj podmienky na uskladovanie vodíka, a preto je toto médium pre našu krajinu určite zaujímavé.
O tom, ako by Európska vodíková banka mohla pomôcť najmä slovenským výrobcom a ako oni sami vidia perspektívu tohto energetického média v najbližších rokoch som sa pred pár dňami rokoval aj so zástupcami slovenskej energetiky a viacerých zainteresovaných priemyselných sektorov.

Robert Hajšel, europoslanec /SD/.

O red

Odporúčame pozrieť

Jozef Mihál: Podporujem dohodu dosiahnutú v trialógoch vo veci reformy trhov EÚ s plynom a vodíkom

Poslanci schválili reformy pre udržateľnejší a odolnejší trh EÚ s plynom • Nová smernica prispeje …

Consent choices