Komisia
Ilustračné PHOTO: © European Union.

EK konzultácie: postupné rušenie ustanovení dočasného krízového a prechodného rámca pre štátnu pomoc

Európska komisia zaslala členským štátom na konzultáciu predbežný návrh na čiastočnú úpravu harmonogramu postupného rušenia ustanovení dočasného krízového a prechodného rámca pre štátnu pomoc, ktorý bol prijatý v reakcii na krízu spôsobenú agresiou Ruska voči Ukrajine a na bezprecedentný nárast cien energií.

Od začiatku ruskej vojny proti Ukrajine a v kontexte jej priamych a nepriamych účinkov na hospodárstvo EÚ mohli členské štáty na základe dočasného krízového rámca štátnej pomoci prijatého 23. marca 2022 poskytovať včasnú, cielenú a primeranú podporu podnikom v núdzi. Rámec umožňoval členským štátom rýchlo a účinne konať s cieľom pomôcť spoločnostiam zasiahnutým značnou hospodárskou neistotou, narušenými obchodnými tokmi a dodávateľskými reťazcami a mimoriadne veľkým a neočakávaným nárastom cien, najmä zemného plynu, elektriny, ako aj mnohých ďalších vstupov, surovín a primárnych výrobkov. Tieto účinky spoločne vážne narušili fungovanie hospodárstva všetkých členských štátov v širokej škále hospodárskych odvetví.

V súlade s Priemyselným plánom Zelenej dohody prijala Komisia 9. marca 2023 dočasný krízový a prechodný rámec, ktorým sa sčasti zmenil a predĺžil dočasný krízový rámec a ktorým sa posilnili podporné opatrenia v odvetviach kľúčových pre prechod na emisne neutrálne hospodárstvo.

Napriek tomu, že útočná vojna Ruska proti Ukrajine pokračuje, hospodárstvo EÚ preukazuje odolnosť voči otrasom, ktorým čelí. V letnej hospodárskej prognóze Komisie z roku 2023 sa uvádza, že hospodárstvo EÚ naďalej rastie, aj keď pomalším tempom. Zdá sa, že situácia na trhoch s energiou, a najmä priemerné ceny plynu a elektrickej energie, sa zastabilizovali. Okrem toho sa znížili riziká nedostatku dodávok energie, a to aj vďaka opatreniam prijatým členskými štátmi na diverzifikáciu zdrojov energie. V letnej hospodárskej prognóze 2023 sa zároveň konštatuje, že prebiehajúca vojna Ruska proti Ukrajine a širšie geopolitické napätie, predovšetkým na Blízkom východe, naďalej predstavujú riziká a zostávajú zdrojom neistoty.

V tejto súvislosti Komisia navrhuje obmedzené predĺženie platnosti ustanovení, ktoré členským štátom umožňujú naďalej poskytovať obmedzené sumy pomoci (oddiel 2.1 rámca), ako aj pomoc na kompenzáciu vysokých cien energie (oddiel 2.4 rámca) o tri mesiace, t. j. do 31. marca 2024. To členským štátom umožní v prípade potreby rozšíriť svoje systémy podpory a zabezpečiť, aby spoločnosti, ktoré sú stále postihnuté krízou, neprišli v nadchádzajúcom zimnom vykurovacom období o potrebnú podporu. Členské štáty môžu podľa oddielu 2.4 rámca naďalej poskytovať podporu a financovať časti dodatočných nákladov na energiu, pokiaľ ceny energií výrazne prevyšujú ceny v predkrízovom období.

Návrh Komisie, ktorý bol dnes zaslaný členským štátom, nemá vplyv na ostatné ustanovenia dočasného krízového a transformačného rámca. Platnosť ostatných oddielov rámca súvisiacich s krízou (t. j. podpora likvidity vo forme štátnych záruk a dotovaných úverov a opatrenia zamerané na podporu znižovania dopytu po elektrickej energii) nebude predĺžená po uplynutí ich súčasného dátumu uplynutia platnosti, ktorým je 31. december 2023. Oddiely zamerané na urýchlenie zelenej transformácie a zníženie závislosti od fosílnych palív nie sú návrhom ovplyvnené a budú sa uplatňovať na základe súčasného rámca do 31. decembra 2025.

Členské štáty môžu teraz tento predbežný návrh Komisie pripomienkovať. Komisia má v úmysle prijať v nadchádzajúcich týždňoch čiastočnú zmenu dočasného krízového a prechodného rámca, pričom zohľadní spätnú väzbu od členských štátov.

Súvislosti

Dočasný krízový rámec štátnej pomoci prijatý 23. marca 2022 umožňoval členským štátom využiť plnú flexibilitu pravidiel štátnej pomoci na podporu ekonomiky v kontexte ruskej vojny proti Ukrajine. Dočasný krízový rámec bol zmenený 20. júla 2022 s cieľom zabezpečiť jeho súlad s cieľmi plánu REPoweEU a doplniť balík opatrení v oblasti pripravenosti na zimu. Dočasný krízový rámec bol ďalej zmenený 28. októbra 2022 v súlade s nariadením o núdzovom zásahu s cieľom riešiť vysoké ceny energie a nariadením o posilnení solidarity prostredníctvom lepšej koordinácie nákupu plynu, spoľahlivých referenčných cien a cezhraničnej výmeny plynu.

V súlade s Priemyselným plánom Zelenej dohody prijala Komisia 9. marca 2023 súčasný dočasný krízový a prechodný rámec na posilnenie podporných opatrení v odvetviach, ktoré sú kľúčové pre prechod na emisne neutrálne hospodárstvo.

V aktuálne platnom dočasnom krízovom a prechodnom rámci sa stanovujú tieto druhy pomoci, ktoré môžu členské štáty poskytovať:

  • obmedzené sumy pomoci (oddiel 2.1) v akejkoľvek forme určené spoločnostiam zasiahnutým súčasnou krízou alebo následnými sankciami a odvetnými sankciami, a to do 250 000 eur v poľnohospodárstve, 300 000 eur v odvetví rybolovu a akvakultúry a až do 2 miliónov eur vo všetkých ostatných odvetviach,
  • podpora likvidity vo forme štátnych záruk a dotovaných úverov (oddiely 2.2 a 2.3).  Vo výnimočných prípadoch a pod podmienkou prísnych záruk môžu členské štáty poskytnúť verejné záruky presahujúce 90 % krytia, ak majú podobu nefinancovaného finančného kolaterálu centrálnej protistrane alebo zúčtovacím členom,
  • pomoc na kompenzáciu vysokých cien energie (oddiel 2.4).  Pomoc, ktorá sa môže poskytnúť v akejkoľvek forme, bude spoločnostiam, najmä intenzívnym odberateľom energie, čiastočne kompenzovať dodatočné náklady, ktoré vznikli v dôsledku mimoriadneho zvýšenia cien plynu a elektrickej energie. Individuálnu sumu podpory možno vypočítať buď na základe spotreby v minulosti alebo aktuálnej spotreby. Zohľadniť pritom treba potrebu zachovať trhové stimuly na znižovanie spotreby energie a zaistiť kontinuitu hospodárskych činností. Členské štáty môžu okrem toho poskytovať podporu pružnejšie, a to aj mimoriadne zasiahnutým energeticky náročným odvetviam, pričom podmienkou sú záruky, ktorými sa má predísť nadmerným kompenzáciám a motivovať k znižovaniu uhlíkovej stopy v prípade pomoci presahujúcej 50 miliónov eur. Členské štáty sa tiež vyzývajú, aby nediskriminačným spôsobom zvážili stanovenie požiadaviek týkajúcich sa ochrany životného prostredia alebo bezpečnosti dodávok. Ďalšie podrobnosti o možnostiach podpory pri vysokých cenách energie vrátane metodiky výpočtu individuálnej pomoci sú k nahliadnutiu tu,
  • opatrenia na urýchlenie zavádzania energie z obnoviteľných zdrojov (oddiel 2.5).  Členské štáty môžu vytvoriť schémy pre investície do všetkých obnoviteľných zdrojov energie vrátane obnoviteľného vodíka, bioplynu a biometánu, uskladňovania energie a tepla z obnoviteľných zdrojov aj prostredníctvom tepelných čerpadiel, so zjednodušenými postupmi verejného obstarávania, ktoré možno rýchlo zaviesť, pričom budú zahŕňať dostatočné záruky na ochranu rovnakých podmienok. Členské štáty môžu predovšetkým navrhnúť schémy pre konkrétne technológie, ktoré si vzhľadom na konkrétny vnútroštátny energetický mix vyžadujú podporu. Podmienky na poskytovanie pomoci malým projektom a menej vyspelým technológiám, ako je vodík z obnoviteľných zdrojov, boli zjednodušené v tom zmysle, že sa odstránila potreba súťažného ponukového konania za predpokladu existencie určitých záruk,
  • opatrenia na uľahčenie dekarbonizácie priemyselných procesov (oddiel 2.6). Členské štáty môžu v záujme ešte rýchlejšej diverzifikácie dodávok energie podporiť investície na postupné ukončenie používania fosílnych palív. Môžu tak urobiť najmä prostredníctvom elektrifikácie, energetickej efektívnosti a prechodu na obnoviteľný vodík vyrábaný pomocou elektriny, ktorý spĺňa určité podmienky, ako aj vďaka rozšíreným možnostiam podpory na dekarbonizáciu priemyselných procesov prechodom na palivá odvodené z dekarbonizovaného vodíka. Členské štáty môžu buď i) vytvoriť nové schémy založené na výzvach na predkladanie ponúk, alebo ii) podporovať projekty priamo bez výzvy na predkladanie ponúk, pričom by platili určité obmedzenia podielu verejnej podpory na investíciu. V prípade malých a stredných podnikov, ako aj v prípade osobitne energeticky účinných riešení sa počíta s osobitnými doplnkovými bonusmi, Pre prípad, že by neboli predložené žiadne ponuky, sa zaviedla ďalšia jednoduchšia metóda na určenie úrovne maximálnej podpory,
  • opatrenia zamerané na podporu znižovania dopytu po elektrickej energii (oddiel 2.7) v súlade s nariadením o núdzovom zásahu s cieľom riešiť vysoké ceny energie a
  • opatrenia na ďalšie urýchlenie investícií do odvetví, ktoré majú zásadný význam z hľadiska prechodu na emisne neutrálne hospodárstvo (oddiel 2.8). Tieto opatrenia umožňujú poskytovanie investičnej podpory na výrobu strategických zariadení, ako sú batérie, solárne panely, veterné turbíny, tepelné čerpadlá, elektrolyzéry a technológie zachytávania, využívania a ukladania uhlíka, ako aj na výrobu kľúčových zložiek a výrobu a recykláciu súvisiacich kritických surovín. Konkrétne, členské štáty môžu navrhnúť jednoduché a účinné schémy, na základe ktorých sa bude poskytovať podpora do určitých percentuálnych podielov a nominálnych hodnôt investičných nákladov v závislosti od umiestnenia investície a veľkosti príjemcu, pričom malým a stredným podnikom (ďalej len „MSP“), ako aj spoločnostiam pôsobiacim v znevýhodnených regiónoch sa môže poskytovať vyššia podpora s cieľom zabezpečiť, aby sa náležite zohľadnili ciele súdržnosti. Okrem toho môžu členské štáty vo výnimočných prípadoch a za predpokladu splnenia viacerých záruk poskytnúť jednotlivým spoločnostiam vyššiu podporu, ak existuje reálne riziko odklonenia investícií z Európy. Viac informácií o možnostiach podpory opatrení na urýchlenie prechodu na emisne neutrálne hospodárstvo možno nájsť tu.
Viac..  Odvážnejšia, jednoduchšia a rýchlejšia Únia: pracovný program Komisie na rok 2025

Z rozsahu pôsobnosti týchto opatrení sú vylúčené ruské, bieloruské a iránske subjekty, na ktoré boli uvalené sankcie za konanie narúšajúce alebo ohrozujúce územnú celistvosť, zvrchovanosť a nezávislosť Ukrajiny. Ďalšie informácie o dočasnom krízovom a prechodnom rámci a ostatných opatreniach, ktoré Komisia prijala na riešenie hospodárskeho vplyvu ruskej vojny proti Ukrajine a podporu prechodu na emisne neutrálne hospodárstvo, možno nájsť tu.

O mam

Odporúčame pozrieť

Európska komisia

EK konzultuje kritériá vymedzujúce udržateľné činnosti a zvyšuje využiteľnosť taxonómie EÚ

Komisia začala štvortýždňové obdobie na spätnú väzbu, ktoré je otvorené do 3. mája 2023 a týka sa nového súboru kritérií taxonómie …

Consent choices