Americká digitálna spoločnosť Meta začala v týchto dňoch vyzývať používateľov a používateľky jej sociálnych sietí Instagram a Facebook, aby si aktivovali predplatné vo výške 12,99 eur mesačne v prípade, ak si želajú ochranu svojho súkromia. Ak nezaplatia, udeľujú spoločnosti súhlas s tým že ich osobné údaje budú použité na cielenie reklamy. Podľa slovenského europoslanca Vladimíra Bilčíka je neakceptovateľné, aby Meta podmieňovala dodržiavanie európskych pravidiel zavedením poplatkov.
Americká spoločnosť, ktorá v januári dostala od EÚ pokutu vo výške 390 miliónov eur za nedodržiavanie všeobecného nariadenia GDPR, podľa neho zneužíva svoje postavenie na trhu. „Meta má v Európe milióny používateľov a využíva svoju dominanciu. Ráta s tým, že väčšina používateľov radšej odklikne súhlas s používaním osobných údajov na cielenie reklamy ako platiť nemalý poplatok 13 eur mesačne. Právo na súkromie tak budú mať len tí, ktorí si to budú môcť dovoliť,“ zdôraznil Bilčík.
Bilčík avizoval, že túto tému bude v Bruseli aktívne riešiť. „Určite to bude veľká téma v Európskom parlamente a v ďalších európskych inštitúciách, ktoré majú na veľké online platformy páky. Napriek tomu, že niektorí politickí hráči dnes na Slovensku spochybňujú rolu Európskej únie, je neodškriepiteľným faktom, že Slovensko len ako pevná súčasť silného európskeho celku vie vzdorovať svojvôli technologických gigantov,“ uzavrel Bilčík.
Vladimír Bilčík sa v Európskom parlamente okrem iného venuje politikám, ktorých cieľom je väčšia sloboda médií a efektívnejší boj s dezinformáciami. Ako tieňový spravodajca európskych ľudovcov (EPP) sa podieľal aj na príprave nového európskeho zákona o digitálnych službách (DSA), ktorý vstúpil do platnosti v auguste, a ktorý zaviedol nové pravidlá a povinnosti práve pre veľké online platformy v súvislosti s bezpečnosťou a ochranou bežných užívateľov internetu.