Vysoký predstaviteľ/podpredseda Komisie Josep Borrell. PHOTO: © European Union

Medzinárodný deň vzdelávania: vyhlásenie Európskej komisie a vysokého predstaviteľa

Európska komisia a vysoký predstaviteľ/podpredseda Komisie Josep Borrell vydali v predvečer Medzinárodného dňa vzdelávania, ktorý pripadá na 24. januára, toto vyhlásenie:  

Vzdelávanie a celoživotné vzdelávanie sú základným predpokladom na dosiahnutie spravodlivého a udržateľného rozvoja a boj proti nerovnosti prostredníctvom dialógu, solidarity, vzájomného porozumenia a spolupráce, inkluzívneho, demokratického a participatívneho riadenia, ako aj základným predpokladom na dosiahnutie rodovej rovnosti. Zároveň sú kľúčom k ochrane, udržiavaniu a budovaniu mieru.  

Vzdelanie umožňuje jednotlivcom a spoločnostiam prekonať náročné situácie, prosperovať a pripraviť sa na výzvy a príležitosti 21. storočia. Spolu s umením a kultúrou rozširuje obzory a umožňuje ľuďom – a najmä tým mladým – predstaviť si mnohoraké podoby budúcnosti, zasadzovať sa za ne a utvárať ich. Vzdelávanie zároveň zohráva rozhodujúcu úlohu pri budovaní a posilňovaní medziľudských vzťahov a väzieb a prináša nádej a ochranu tým, ktorých postihli humanitárne krízy alebo boli nútene vysídlení. 

Naďalej hodláme pracovať najmä na tom, aby prístup k vzdelávaniu malo každé dieťa a každý mladý človek bez ohľadu na to, kým sú alebo kde žijú, v snahe nadviazať na záväzky prijaté v rámci Európskeho roku mládeže 2022EÚ zároveň presadzuje prístup celoživotného vzdelávania pre všetkýchčo je v súlade s Európskym rokom zručností 2023. 

Z pozitív vzdelávania možno vyťažiť maximálny úžitok len vtedy, keď budeme v rámci vzdelávacích systémov presadzovať rovnosť a inklúziu, pričom tieto systémy musia disponovať dostatočnými zdrojmi a zodpovedať potrebám budúcnosti, aby vďaka nim dokázal naplniť svoj potenciál naozaj každý.   

V EÚ pokračujeme v budovaní európskeho vzdelávacieho priestoru, ktorý zhmotňuje našu spoločnú dlhodobú víziu pre oblasť vzdelávania a odbornej prípravy. Tento priestor má za cieľ spoločným úsilím všetkých 27 členských štátov dosiahnuť odolnejšie, inkluzívnejšie a na budúcnosť orientované systémy vzdelávania a odbornej prípravy pre všetkých, pričom nosnou myšlienkou je celoživotné vzdelávanie.  

EÚ sa ako zástanca transformácie vzdelávania na celom svete zároveň zaviazala dosiahnuť cieľ udržateľného rozvoja 4 – kvalitné vzdelávanie na globálnej úrovni. Ako súčasť Global Gateway a v súlade s akčným plánom pre mládež v rámci vonkajšej činnosti EÚ Únia zvýšila finančnú pomoc na vzdelávanie zo 7 % na najmenej 10 %, a to prostredníctvom bilaterálnych a regionálnych programov a globálnych iniciatív, ako napríklad Globálne partnerstvo pre vzdelávanie. 

Vzdelávanie ku globálnemu občianstvu podporujú aj iniciatívy EÚ ako Erasmus+ a program DEAR. V týchto iniciatívach získavajú ľudia schopnosti, zručnosti a odolnosť, ktoré potrebujú na to, aby sa dokázali orientovať v obdobiach neistoty, kriticky uvažovať o svojom mieste vo svete a reagovať a konať v duchu solidarity.  

Súvislosti 

Prístup k vzdelávaniu patrí medzi základné ľudské práva. Na celom svete však školu nenavštevuje viac než 250 miliónov detí a mladých ľudí a väčšina z tých, ktorí do školy chodia, nezíska základné zručnosti ako čítanie a písanie. Ak sa má do roku 2030 dosiahnuť dostupnosť základného a stredoškolského vzdelávania na celom svete, treba ďalších 44 miliónov kvalifikovaných učiteľov.  

Viac..  Euroscola 2024: Súťaž o cestu do Štrasburgu vyhrali stredoškoláci z Vranova nad Topľou

Kľúčovým aspektom je investovať do vzdelávacích systémov, ktoré budú zohľadňovať potreby budúcnosti, a vyplniť medzery vo vzdelávaní v súlade so záväzkami, ktoré boli v roku 2022 prijaté na samite OSN o transformácii vzdelávania.  

EÚ zvýšila svoje vonkajšie investície do vzdelávania a je naďalej pripravená úzko spolupracovať s partnerskými krajinami pri plnení ich záväzkov. Spoločný príspevok inštitúcií EÚ a členských štátov k vzdelávaniu predstavuje celosvetovo viac než polovicu celkovej pomoci, pričom sektor vzdelávania dostáva podporu vo viac než 100 krajinách. 

V rokoch 2021 – 2027 Európska komisia vyčlení aspoň 10 % rozpočtu v rámci jej medzinárodných partnerstiev s Afrikou, Latinskou Amerikou a Karibikom, Áziou a Tichomorskou oblasťou na vzdelávanie. Ústredným prvkom bude podpora kvalitných učiteľov, zručností potrebných pre život a prácu v 21. storočí, inkluzívnych a spravodlivých vzdelávacích systémov pripravených podporovať digitálnu a zelenú transformáciu, odborného vzdelávania a prípravy vyplývajúcich z príležitostí, ako aj podpora vysokoškolského vzdelávania a mobility. V rámci stratégie Global Gateway majú pre dosiahnutie týchto cieľov zásadný význam iniciatívy ako Regionálna učiteľská iniciatíva pre Afriku a Mobilita mládeže v Afrike a programy ako Erasmus+. 

EÚ je naďalej jedným z lídrov v oblasti medzinárodnej mobilizácie za vzdelávanie v núdzových situáciách: 10 % svojho rozpočtu na humanitárnu pomoc smeruje na vzdelávanie v nestabilných oblastiach a na podporu bezpečného, inkluzívneho a kvalitného vzdelávania pre milióny detí postihnuté humanitárnymi krízami a konfliktmi. Len v roku 2023 presiahla táto podpora sumu 162 miliónov eur. 

Vzdelávanie má zásadný význam pre hospodársky a sociálny rozvoj našich partnerov, s ktorými má EÚ spoločnú hranicu, ako aj pre posilňovanie ich väzieb s EÚ, čo platí najmä pre krajiny, ktoré sú zahrnuté do rozširovania EÚ. EÚ bude preto prioritne pokračovať v spolupráci so západným Balkánom, Tureckom a susednými regiónmi v snahe posilniť vzdelávacie systémy, riešiť nesúlad medzi existujúcimi zručnosťami a zručnosťami, ktoré sú na trhu práce žiadané, a prehlbovať spoluprácu so vzdelávacími inštitúciami vrátane mobility študentov a učiteľov. 

O mam

Odporúčame pozrieť

Borrell: Krajiny EÚ musia Ukrajine poslať protiraketové systémy

Krajiny Európskej únie musia Ukrajine poslať svoje protiraketové systémy, aby posilnili jej vzdušnú obranu. Vyhlásil …

Consent choices