europska unia
Ilustračné PHOTO: © European Union.

Novembrový súbor prípadov nesplnenia povinnosti: kľúčové rozhodnutia

Európska komisia vo svojom pravidelnom súbore rozhodnutí o prípadoch nesplnenia povinnosti podniká právne kroky proti členským štátom, ktoré si nesplnili povinnosti vyplývajúce z práva EÚ. Cieľom týchto rozhodnutí, ktoré sa týkajú rôznych sektorov a oblastí politiky EÚ, je zabezpečiť správne uplatňovanie práva EÚ v záujme občanov a podnikov. Kľúčové rozhodnutia Komisie sú uvedené ďalej v texte a usporiadané podľa jednotlivých oblastí politiky. Komisia zároveň uzatvára 47 prípadov, v ktorých príslušné členské štáty vykonali nápravu bez toho, aby Komisia musela v konaní pokračovať.

Ďalšie informácie o postupe EÚ v prípade nesplnenia povinnosti nájdete v úplnej verzii častých otázok. Podrobnejšie informácie o histórii jednotlivých prípadov sú k dispozícii v registri rozhodnutí o nesplnení povinnosti.

1. Životné prostredie

(Ďalšie informácie: Adalbert Jahnz – tel.: +32 22953156; Maëlys Dreux – tel.: +32 22954673)

Formálne výzvy

Komisia vyzýva BELGICKO a CYPRUS, aby dodržiavali rámcovú smernicu o vode
Európska komisia rozhodla o začatí postupu v prípade nesplnenia povinnosti a zaslala formálne výzvy Belgicku [INFR(2024)2231] a Cypru [INFR(2024)2227] za to, že pravidelne nepreverovali povolenia v oblasti vodného hospodárstva v súlade s rámcovou smernicou o vode (smernica 2000/60/ES). V smernici sa od členských štátov vyžaduje, aby zaviedli program opatrení pre každé správne územie povodia na zabezpečenie dobrého stavu európskych vôd, napríklad riek a jazier. Tieto opatrenia musia byť zahrnuté do plánov vodohospodárskeho manažmentu povodia, ktoré musia členské štáty vypracovať a predložiť Komisii každých šesť rokov. Každý program opatrení musí zahŕňať základné opatrenia na reguláciu rôznych typov odberu vody, vzdúvania, vypúšťania z bodových zdrojov, difúznych zdrojov, ktoré môžu spôsobiť znečistenie, a iných významných nepriaznivých vplyvov na kvalitu vody. Od členských štátov sa vyžaduje, aby pravidelne preverovali a aktualizovali tieto regulácie s cieľom určiť, či zavedené opatrenia stále dosahujú svoje ciele. Komisia už podobné postupy v prípade nesplnenia povinnosti začala proti štyrom ďalším členským štátom (Holandsko, Rakúsko, Slovinsko a Fínsko). V Belgicku nie sú právne predpisy regiónov Brusel – hlavné mesto, Flámsko a Valónsko v súlade so smernicou. Pokiaľ ide o odber vody, v týchto regionálnych právnych predpisoch sa nie vždy stanovuje pravidelné preverovanie povolenia alebo sa stanovuje príliš dlhý interval preverovania (viac ako 12 rokov). Pokiaľ ide o vypúšťanie z bodových zdrojov, intervaly stanovené v troch regionálnych právnych predpisoch medzi pravidelnými preverovaniami povolenia sú príliš dlhé. Na Cypre sa vnútroštátnymi právnymi predpismi neukladá žiadne pravidelné preverovanie, ako sa to vyžaduje v smernici. Komisia preto Belgicku a Cypru zasiela formálne výzvy a tieto krajiny teraz majú dva mesiace na to, aby na ne odpovedali a odstránili nedostatky, na ktoré Komisia poukázala. Ak Komisia nedostane uspokojivú odpoveď, môže rozhodnúť o vydaní odôvodneného stanoviska.

Komisia vyzýva GRÉCKO, aby v súlade s rámcovou smernicou o odpade predkladalo údaje o plnení cieľov týkajúcich sa recyklácie odpadu
Európska komisia rozhodla o začatí postupu v prípade nesplnenia povinnosti a zaslala formálnu výzvu Grécku [INFR(2024)2228], pretože si neplnilo svoje povinnosti podľa rámcovej smernice o odpade [smernica 2008/98/ES o odpade, zmenená smernicou (EÚ) 2018/851]. Rámcová smernica o odpade tvorí rámcový právny predpis EÚ, ktorého účelom je zabrániť vzniku odpadu alebo zmenšiť jeho objem. Tým sa zmierni celkový vplyv využívania zdrojov a zlepší jeho efektívnosť, čo má zásadný význam pre prechod na obehové hospodárstvo a zaistenie dlhodobej konkurencieschopnosti Únie. Na overenie plnenia cieľov týkajúcich sa recyklácie stanovených v smernici musia členské štáty nahlasovať údaje o príprave na opätovné použitie a recyklácii odpadových materiálov, ako je stanovené vo vykonávacích predpisoch [vykonávacie rozhodnutie Komisie (EÚ) 2019/1004]. Grécko je jediným členským štátom, ktorý tieto údaje za roky 2020, 2021 a 2022 nenahlásil. Komisia preto zasiela Grécku formálnu výzvu. Grécko má teraz dva mesiace na to, aby odpovedalo a odstránilo nedostatky, na ktoré poukázala Komisia. Ak Komisia nedostane uspokojivú odpoveď, môže rozhodnúť o vydaní odôvodneného stanoviska.

Komisia vyzýva MAĎARSKO, aby správne transponovalo rámcovú smernicu o odpade
Európska komisia rozhodla o začatí postupu v prípade nesplnenia povinnosti a zaslala formálnu výzvu Maďarsku [INFR(2024)2229], pretože správne netransponovalo rámcovú smernicu o odpade [smernica 2008/98/ES o odpade, zmenená smernicou (EÚ) 2018/851]. Rámcová smernica o odpade tvorí rámcový právny predpis EÚ, ktorého účelom je zabrániť vzniku odpadu alebo zmenšiť jeho objem. Tým sa zmierni celkový vplyv využívania zdrojov a zlepší jeho efektívnosť, čo má zásadný význam pre prechod na obehové hospodárstvo a zaistenie dlhodobej konkurencieschopnosti Únie. V zmenenej smernici sa stanovujú záväzné ciele v oblasti recyklácie komunálneho odpadu a jeho prípravy na opätovné použitie. Takisto sa v nej zaviedla požiadavka na členské štáty, aby zlepšili svoje systémy odpadového hospodárstva a zvýšili účinnosť využívania zdrojov. Lehota, ktorú mali členské štáty na transponovanie zmenenej smernice do svojho vnútroštátneho práva, uplynula 5. júla 2020. Komisia už začala postup v prípade nesplnenia povinnosti proti ďalším 11 členským štátom (Bulharsko, Česko, Estónsko, Francúzsko, Cyprus, Holandsko, Rakúsko, Poľsko, Portugalsko, Rumunsko a Taliansko). Komisia zistila, že Maďarsko netransponovalo správne niekoľko ustanovení zmenenej smernice. Týka sa to ustanovení, ktorými sa stanovujú kritériá, kedy určitý odpad prestáva byť odpadom a stáva sa výrobkom alebo druhotnou surovinou (kritériá stavu konca odpadu). Okrem toho nie sú v súlade s uvedenou smernicou ani požiadavky na vnútroštátne ciele systému rozšírenej zodpovednosti výrobcov, zverejňovanie finančných príspevkov či požiadavky na pravidelné preskúmanie výnimiek z činností zhodnocovania. Maďarsko okrem toho neprijalo opatrenia na podporu domáceho kompostovania. Komisia preto zasiela Maďarsku formálnu výzvu. Maďarsko má teraz dva mesiace na to, aby odpovedalo a odstránilo nedostatky, na ktoré poukázala Komisia. Ak Komisia nedostane uspokojivú odpoveď, môže rozhodnúť o vydaní odôvodneného stanoviska.

Komisia vyzýva MAĎARSKO, aby správne transponovalo smernicu o skládkach odpadov
Európska komisia rozhodla o začatí postupu v prípade nesplnenia povinnosti a zaslala formálnu výzvu Maďarsku [INFR(2024)2230], pretože správne netransponovalo smernicu o skládkach odpadov [smernica 1999/31/ES o skládkach odpadov, zmenená smernicou (EÚ) 2018/850]. V smernici o skládkach odpadov sa stanovujú normy pre skládky, ktoré majú zamedziť nepriaznivým vplyvom na zdravie ľudí, vodu, pôdu a ovzdušie. Podľa tejto smernice musia členské štáty prijať opatrenia, ktorými sa zabezpečí, aby sa na skládku ukladal iba odpad, ktorý bol spracovaný. V smernici o skládkach odpadov sa stanovuje cieľ znížiť do roku 2035 skládkovanie komunálneho odpadu na 10 %; od roku 2030 sa zakazuje skládkovanie odpadu vhodného na recykláciu alebo iné zhodnotenie a stanovujú sa pravidlá výpočtu dosiahnutia cieľa zníženia objemu skládkovania. Smernicou sa takisto vyžaduje, aby členské štáty zaviedli účinný systém kontroly kvality a vysledovateľnosti skládkovaného komunálneho odpadu. Maďarsko okrem iného netransponovalo správne ustanovenie smernice, ktorým sa vyžaduje, aby odpad, ktorý bol oddelene vyzbieraný na prípravu na opätovné použitie a recykláciu, nebol skládkovaný. Komisia preto zasiela Maďarsku formálnu výzvu. Maďarsko má teraz dva mesiace na to, aby odpovedalo a odstránilo nedostatky, na ktoré poukázala Komisia. Ak Komisia nedostane uspokojivú odpoveď, môže rozhodnúť o vydaní odôvodneného stanoviska.

Viac..  Kallasová vystríhala lídrov krajín EÚ pred účasťou na oslavách 9. mája v Moskve

Komisia vyzýva TALIANSKO, aby predchádzalo šíreniu inváznych nepôvodných druhov a riadilo ho v súlade s nariadením o inváznych nepôvodných druhoch
Európska komisia rozhodla o začatí postupu v prípade nesplnenia povinnosti a zaslala formálnu výzvu Taliansku [INFR(2024)2226] za to, že nezabránilo introdukcii a šíreniu mravca ohnivého (Solenopsis invicta) a neriadilo jeho šírenie a introdukciu, ako sa vyžaduje v nariadení o inváznych nepôvodných druhoch [nariadenie o inváznych nepôvodných druhoch (EÚ) č. 1143/2014]. Invázne nepôvodné druhy sú jednou z piatich hlavných príčin straty biodiverzity v Európe a na celom svete. Cieľom nariadenia o inváznych nepôvodných druhoch je predchádzať nepriaznivým účinkom inváznych nepôvodných druhov na biodiverzitu a súvisiace ekosystémy, ako aj na ľudské zdravie a bezpečnosť, minimalizovať a zmierňovať ich a znižovať ich sociálny a hospodársky vplyv v Európe. Po zdokumentovaní mravca ohnivého na Sicílii Taliansko „bezodkladne“ neoznámilo Komisii a ostatným členským štátom jeho včasné zistenie. Talianske orgány takisto neoznámili Komisii žiadne opatrenia na eradikáciu ani ich účinnosť. Okrem toho Taliansko neprijalo všetky potrebné opatrenia na zabránenie neúmyselnému šíreniu mravca ohnivého a účinne nezaviedlo systém dohľadu nad inváznymi nepôvodnými druhmi vzbudzujúcimi obavy Únie. Taliansko musí zaviesť potrebné opatrenia, aby bolo v súlade s nariadením. Komisia preto zasiela Taliansku formálnu výzvu. Taliansko má teraz dva mesiace na to, aby odpovedalo a odstránilo nedostatky, na ktoré Komisia poukázala. Ak Komisia nedostane uspokojivú odpoveď, môže rozhodnúť o vydaní odôvodneného stanoviska.

Formálna výzva podľa článku 260 ZFEÚ

Komisia vyzýva ÍRSKO, aby dodržiavalo rozsudok Súdneho dvora o primeranom zbere a čistení komunálnych odpadových vôd
Európska komisia rozhodla o zaslaní formálnej výzvy podľa článku 260 ZFEÚ Írsku [INFR(2013)2056], pretože nedosiahlo súlad s rozsudkom Súdneho dvora Európskej únie z 28. marca 2019 (C-427/17). V tomto rozsudku Súdny dvor konštatoval, že Írsko nedodržiava smernicu o čistení komunálnych odpadových vôd (smernica 91/271/EHS). Cieľom uvedenej smernice je chrániť zdravie ľudí a životné prostredie tým, že sa v nej vyžaduje, aby sa komunálne odpadové vody pred vypustením do životného prostredia zbierali a čistili. Mestá a veľkomestá musia vybudovať potrebnú infraštruktúru na zber a čistenie svojich komunálnych odpadových vôd. Nezozbierané alebo nevyčistené odpadové vody môžu ohroziť ľudské zdravie a znečistiť jazerá, rieky, pôdu, pobrežné a podzemné vody. Írsko by malo splniť požiadavky smernice najneskôr do 31. decembra 2005. V marci 2019 Súdny dvor rozhodol, že Írsko porušilo požiadavky smernice o čistení komunálnych odpadových vôd v 28 aglomeráciách. Hoci Írsko dosiahlo pokrok pri odstraňovaní niektorých porušení, napríklad pri výstavbe úpravne vody v Shanbally, v 16 aglomeráciách, na ktoré sa vzťahuje rozsudok, sa súlad stále nedosiahol. Komisia preto zasiela Írsku formálnu výzvu. Írsko má teraz dva mesiace na to, aby odpovedalo a odstránilo nedostatky, na ktoré Komisia poukázala. Ak Komisia nedostane uspokojivú odpoveď, môže rozhodnúť o postúpení írskej veci Súdnemu dvoru Európskej únie so žiadosťou o uloženie finančných sankcií.

Odôvodnené stanovisko

Komisia vyzýva TALIANSKO, aby dodržiavalo pravidlá lovu vtákov, a to najmä pokiaľ ide o používanie olovenej munície
Európska komisia dnes rozhodla o zaslaní odôvodneného stanoviska Taliansku [INFR(2023)2187], pretože nesplnilo požiadavky smernice o vtákoch (smernica 2009/147/ES) a nariadenia REACH (nariadenie č. 1907/2006/ES, zmenené nariadením 2021/57/EÚ) týkajúce sa zmien talianskych pravidiel lovu. Cieľom smernice o vtákoch je chrániť všetky druhy voľne žijúceho vtáctva, ktoré sa prirodzene vyskytujú na území EÚ, a ich biotopy. V nariadení REACH sa obmedzuje používanie strelného materiálu obsahujúceho olovo v mokradiach alebo v ich blízkosti, aby sa chránilo vodné vtáctvo, životné prostredie a zdravie ľudí. Komisia zistila, že viaceré talianske právne predpisy nie sú zlučiteľné s uvedeným právnym predpisom EÚ. V talianskych právnych predpisoch sa v rozpore so smernicou o vtákoch udeľovala regiónom právomoc povoľovať usmrcovanie alebo lov druhov voľne žijúcej zveri, a to aj v oblastiach, v ktorých je lov zakázaný, napríklad na chránených územiach, a v období roka, keď je lov zakázaný. Okrem toho nie sú talianske právne predpisy zlučiteľné s ustanoveniami zmeneného nariadenia REACH týkajúcimi sa používania olova v strelnom materiáli. Komisia zaslala formálnu výzvu vo februári 2024. Hoci Taliansko zmenilo vnútroštátne právne predpisy, vnútroštátny plán stanovený týmto zákonom stále obsahuje ustanovenia, ktoré nie sú v súlade so smernicou o vtákoch. Zároveň Taliansko ešte nezmenilo svoje právne predpisy tak, aby boli v súlade s nariadením REACH. Komisia preto rozhodla o vydaní odôvodneného stanoviska Taliansku. Taliansko má teraz dva mesiace na to, aby odpovedalo a prijalo potrebné opatrenia. V opačnom prípade môže Komisia rozhodnúť o postúpení veci Súdnemu dvoru Európskej únie.

Postúpenia Súdnemu dvoru

Komisia rozhodla o postúpení vecí BULHARSKA a RUMUNSKA Súdnemu dvoru Európskej únie, pretože nezabezpečili primeraný zber a čistenie komunálnych odpadových vôd

O mam

Odporúčame pozrieť

Májový súbor prípadov nesplnenia povinnosti: kľúčové rozhodnutia EK

Európska komisia opäť prijala súbor rozhodnutí o prípadoch nesplnenia povinnosti, ktorými podniká právne kroky proti …

Consent choices