Nemecká vláda sa vyhráža, že bude pokračovať v blokovaní „zelenej legislatívy“ Európskej únie, ak Európska komisia nenájde spôsob, ako povoliť predaj áut so spaľovacím motorom na syntetické palivá po roku 2035. Referuje o tom web politico.com.
Europoslanci a členské štáty Únie vlani dosiahli predbežnú dohodu, na základe ktorej musia výrobcovia áut redukovať nové emisie áut do roku 2030 o 55 percent v porovnaní s úrovňou z roku 2021 a do roku 2035 o 100 percent. Tento plán, ktorý je súčasťou snahy bloku o redukciu emisií skleníkových plynov, fakticky znamená, že predaj nových áut spaľujúcich pohonné látky na báze uhľovodíkov bude zakázaný. Niektoré krajiny, napríklad Nemecko, však požiadali EK, aby navrhla výnimku pre autá používajúce syntetické palivá s argumentom, že takéto palivá sa môžu produkovať pri použití obnoviteľných zdrojov energie.
Nemecký minister dopravy Volker Wissing ešte koncom februára uviedol, že Európska komisia nenavrhla výnimku, a preto Nemecko nepodporí zákaz áut so spaľovacími motormi. Kancelár Olaf Scholz vo štvrtok poznamenal, že nemarí hotovú dohodu, ale chce dospieť k výnimke akceptovateľnej Nemeckom. Podotkol, že „všetko je na správnej ceste“, keďže Berlín a Brusel v zákulisí pracujú na dohode. Nemecko chce konkrétne výnimky, ktoré by umožnili pokračovať v predaji spaľovacích motorov na syntetické palivá aj po roku 2035.
Politico však tvrdí, že malo možnosť nahliadnuť do korešpondencie zo štvrtkového večera, ktorú nemecké ministerstvo dopravy zaslalo Komisii, a v nej Berlín odmietol najnovší pokus výkonného orgánu EÚ o kompromis. Predsedníčka Európskej komisie Ursula Von der Leyenová na tlačovej konferencii na konci samitu vo štvrtok uviedla, že diskusie o tejto záležitosti budú pokračovať. „Čas je dôležitý,“ povedala a dodala: „Zintenzívňujeme rozhovory a som presvedčená, že čoskoro nájdeme dobré riešenie.“
(SITA)