
Naše spotrebiteľské práva boli doteraz vo veľkom množstve prípadov porušované. Európska Komisia (EK) prostredníctvom vnútroštátnych orgánov kontrolovala činnosť webových stránok ponúkajúcich nákup rôznych služieb, ktoré sú súčasťou turizmu a cestovania. Akcia známa ako „Travel Services Sweep“ sa uskutočnila vo všetkých členských štátoch EÚ,v Nórsku a na Islande, okrem Chorvátska, ktoré do EÚ pristúpilo po začatí týchto kontrol.
Pri tejto akcii vysvitlo, že v roku 2013 až 382 z 552 webových stránok nedodržiavalo európske spotrebiteľské právo. V dôsledku ráznych opatrení na presadzovanie práva sa teraz 173 skontrolovaných webových stránok správa k spotrebiteľom tak, ako by malo. Proti zvyšným 209 sa podniknú ďalšie aj právne kroky. „Nemienim poľaviť, pokým práva spotrebiteľov nebudú plne rešpektované a na dosiahnutie tohto cieľa sa budem snažiť využiť všetky existujúce štruktúry“, povedal európsky komisár pre spotrebiteľskú politiku Neven Mimica.
Čo sa presne kontrolovalo
Sú informácie o kľúčových charakteristikách služieb ľahko dostupné?
Bola cena oznámená už na začiatku a zahŕňala aj voliteľné doplnkové položky?
Či web stránky poskytovali e-mailové adresy, na ktoré možno zasielať otázky a sťažnosti?
Či ešte pred zakúpením obsahovali web stránky podmienky napísané jasným a ľahko zrozumiteľným jazykom?
Zistené nedostatky
Chýbajúce povinné informácie o obchodníkovej totožnosti, najmä jeho e-mailová adresa. Nedostatok jasných pokynov o postupe podania žiadosti.
Voliteľné doplnkové poplatky (ako napríklad poplatok za batožinu, poplatky za poistenie) neboli v slobodne voliteľnej ponuke „opt-in“.
Celková cena služby nebola uvedená hneď na prvom zobrazení hlavných bodov rezervácie.