V tom, že automobilky manipulovali výsledky emisných testov, vidí Parlament aj zlyhanie Komisie a členských štátov. Uvádza sa to v záverečnej správe výboru pre vyšetrovanie emisií, ktorú v utorok schválilo parlamentné plénum. Výbor bol zriadený v decembri 2015, len niekoľko mesiacov potom, ako Volkswagen priznal, že falšoval výsledky emisných testov. Poslanci vo svojich odporúčaniach predkladajú niekoľko opatrení na to, aby sa podobné škandály v budúcnosti už neopakovali.
Volskwagen i ďalší výrobcovia áut používali údajne pri testovaní rušiace zariadenia, vďaka ktorým mohli namerať nižšie emisie. Tieto zariadenia boli schopné identifikovať, kedy je auto testované a dočasne tak znížiť výkon jeho motora a tým aj emisie skleníkových plynov. Za normálnej jazdy potom to isté auto vypustilo 40 krát viac emisií ako počas testov.
Rozdiely medzi testami na cestách a v laboratóriách neboli žiadnym tajomstvom, používanie rušičiek bolo dokonca zakázané už dávno pred vypuknutím škandálu. No úrady na národnej ako i európskej úrovni nad všetkým akosi prižmurovali oči.
„Členské štáty pristupovali k implementácii európskeho zákona veľmi laxne. Oveľa viac sa sústreďovali na záujmy automobilového sektora než na záujmy bežných občanov a na kvalitu vzduchu,“ vysvetľuje poslanec Gerben-Jan Gerbrandy, jeden zo spoluautorov prijatej správy.
Vo svojej správe, ktorá bola prijatá 4. apríla, poslanci požadujú, aby sa testy vykonávali počas skutočnej jazdy za rozličných podmienok a aby v ňom boli aj dopredu nepredvídateľné prvky, čím by sa falšovanie výsledkov citeľne skomplikovalo. Taktiež sú za posilnenie kontrol na celoeurópskej úrovni a jasné vymedzenie toho, kto je za čo zodpovedný. Automobilky, ktoré oklamali svojich zákazníkov, by ich mali podľa poslancov finančne odškodniť.