elektromobil
Ilustračné PHOTO: © European Union.

EÚ chce na cesty dostať viac environmentálne šetrnejších áut

Emisie CO2 nových automobilov by podľa schváleného návrhu EP mali do roku 2030 klesnúť o 40%, zatiaľ čo podiel elektrických a nízkoemisných vozidiel na trhu by mal rásť rýchlejšie.

Európsky parlament pomerom hlasov 389 (za): 239 (proti): 41 (zdržalo sa hlasovania) schválil text nariadenia, ktorý navrhuje stanoviť cieľ zníženia emisií celoúnijného vozového parku predaných nových vozidiel jednotlivých automobiliek do roku 2030 na úrovni 40% – oproti hodnotám v roku 2021. Európska komisia presadzovala v pôvodnom návrhu 30% zníženie emisií do roku 2030. Poslanci tiež navrhujú predbežný 20% cieľ znižovania emisií do roku 2025, teda o päť percentuálnych bodov viac, ako navrhla Komisia. Predložená právna úprava obsahuje podobné ciele aj pre ľahké úžitkové vozidlá.

Výrobcovia automobilov, ktorých priemerné emisie CO2 prekračujú tieto ciele, by mali čeliť pokutám, príjem z ktorých by smeroval do rozpočtu EÚ. Takto získané prostriedky by sa podľa poslancov mali vynaložiť na zvyšovanie kvalifikácie zamestnancov automobilového priemyslu, ktorých negatívne zasiahli zmeny v sektore.

Automobilky by tiež mali zabezpečiť, aby ich vozidlá s nulovými a nízkymi emisiami, teda elektromobily alebo vozidlá emitujúce menej ako 50g CO2 na kilometer, tvorili v roku 2025 minimálne 20% a do roku 2030 aspoň 35% z celkového počtu nimi predaných nových osobných a ľahkých úžitkových vozidiel na trhu EÚ.

Emisné testy v skutočných jazdných podmienkach do roku 2023

Parlament vyzval Európsku komisiu, aby do dvoch rokov zaviedla systém testovania reálnych emisií CO2 pomocou prenosného zariadenia – podobne, ako v prípade testovania emisií NOx. Dovtedy by sa emisie CO2 mali určovať na základe údajov z meračov spotreby paliva v automobiloch. Poslanci presadzujú, aby bol systém testovanie emisií v skutočných jazdných podmienkach plne funkčný v roku 2023.

Sociálne dopady dekarbonizácie

Spoločensky prijateľný a spravodlivý prechod na mobilitu s nulovými emisiami do polovice storočia si podľa poslancov vyžaduje zmeny v celom hodnotovom reťazci automobilového odvetvia, ktoré by zohľadňovali prípadné negatívne spoločenské dopady. EÚ by preto mala podporovať zvyšovanie kvalifikácie, rekvalifikáciu a presun pracovníkov automobilového priemyslu, a to najmä v regiónoch a komunitách, ktoré budú týmto prechodom najviac zasiahnuté. Parlament tiež vyzval na podporu vývoja batérií a batériových článkov v EÚ.

Viac..  Bezpečnosť na cestách: Europarlament chce nájsť páchateľov priestupkov v zahraničí

Označovanie vozidiel a nahlasovanie emisií za celý životný cyklus

Európska komisia by mala do konca roka 2019 predložiť legislatívny návrh v oblasti označovania automobilov, ktoré by spotrebiteľom poskytlo presné a porovnateľné údaje o spotrebe paliva, emisiách CO2 a ďalších ovzdušie znečisťujúcich látok. Od roku 2025 by zároveň výrobcovia automobilov mali na základe spoločnej metodiky nahlasovať emisie CO2 ich nových vozidiel za celý životný cyklus.

Vyhlásenie spravodajkyne

„Získať podporu Európskeho parlamentu pre 40% cieľ zníženia emisií CO2 do roku 2030 nebolo ľahké, na úspešne dosiahnutý výsledok som však hrdá. Rovnako dôležitý je aj 20% cieľ do roku 2025,‟ uviedla spravodajkyňa Miriam Dalli (S&D, MT).

„Táto právna úprava presahuje snahu o obmedzenie škodlivých emisií a ochranu životného prostredia. Ide o legislatívu, ktorá sa usiluje nastaviť správne stimuly pre výrobcov, nabáda na investície do infraštruktúry a podporuje spravodlivú transformáciu pre zamestnancov.‟

Ďalší postup

Ministri členských štátoch by mali dospieť ku spoločnej pozícii v Rade EÚ dňa 9. októbra. Rokovania poslancov s predsedníctvom Rady o konečnom znení novej legislatívy by tak mohli začať už 10. októbra.

Súvislosti

Doprava je jediné významné odvetvie v EÚ, v rámci ktorého emisie skleníkových plynov neustále rastú. Dekarbonizácia celého dopravného sektora sa musí urýchliť, pokiaľ má EÚ naplniť svoje záväzky z konferencie COP21 z roku 2015 a dosiahnuť nulové emisie do polovice tohto storočia.

Svetový automobilový priemysel prechádza rapídnymi zmenami, a to najmä v oblasti elektrických hnacích sústav. Pokiaľ sa európske automobilky zapoja do tohto procesu neskoro, riskujú podľa poslancov stratu aktuálnej pozície svetových lídrov.

O dac

Odporúčame pozrieť

Benefitom členstva v EÚ sú podľa analytikov najmä jednotný trh a eurofondy

Voľný prístup slovenských firiem na spoločný trh s viac ako 450 miliónmi ľudí, voľný pohyb …

Consent choices