Právo na opravu
• 77% občanov EÚ by svoje zariadenia radšej opravilo ako vymenilo
• možnosť voľby trvácnejších a opraviteľných produktov pre spotrebiteľov
• zadefinovanie postupov vedúcich k skoršiemu zastaraniu produktov ako nekalých obchodných praktík
• legislatívny návrh týkajúci sa práva na opravu ako kľúčová iniciatíva EÚ roku 2022
Súčasťou nového práva na opravu by mala byť výroba opraviteľných produktov s dlhšou životnosťou, lepšia informovanosť spotrebiteľov a rozšírená záruka, uvádza sa v uznesení EP. Poslanci zdôraznili, že účinné právo na opravu by sa malo týkať rôznych aspektov životného cyklu výrobku. Zohľadňovať by sa malo pri návrhu výrobku, kľúčových etických zásadách výroby, normalizácii, informovaní spotrebiteľov – vrátane označovania opraviteľnosti a životnosti – a pri verejnom obstarávaní. Právo na opravu by podľa zákonodarcov mohlo podporiť efektívnejšie a udržateľnejšie využívanie zdrojov a dlhšie využívanie výrobkov – a prispieť tak k zníženiu množstva odpadu.
Trvácne a opraviteľné výrobky
Poslanci požadujú, aby sa producenti už pri navrhovaní výrobkov zamerali na ich dlhšiu životnosť, bezpečnú opraviteľnosť a odstrániteľnosť jednotlivých častí.
Riadne „právo na opravu“ by podľa nich malo poskytnúť subjektom v opravárenskom priemysle a spotrebiteľom bezplatný prístup k potrebným informáciám o oprave a údržbe produktov.
Uznesenie zdôrazňuje, že v prípade digitálnych zariadení by softvérové aktualizácie mali byť vratné a nemali by viesť k zníženiu výkonnosti zariadenia. Aktualizácie by mali byť k dispozícii počas istého minimálneho obdobia a spotrebitelia by mali byť v čase nákupu zariadenia plne informovaní o dostupnosti aktualizácií.
Praktiky, ktoré neprimerane obmedzujú právo na opravu alebo vedú k skoršiemu zastarávaniu, by sa mohli považovať za nekalé obchodné praktiky a na úrovni EÚ by mohli byť zakázané, dodáva schválený text.