bilcik
Vladimír Bilčík, europoslanec /DEMOKRATI, EPP/. PHOTO: TV JOJ.

Je koniec spaľovacích motorov naozaj definitívny? Vysvetľuje Vladimír Bilčík

BRATISLAVA / Ministri energetiky EÚ minulý týždeň odsúhlasili legislatívu, v rámci ktorej bude od roku 2035 možné v európskom bloku zaregistrovať len nové autá a dodávky poháňané klimaticky neutrálnymi palivami. Poľsko bolo jedinou krajinou, ktorá hlasovala proti smernici Rady EÚ a jej premiér Mateusz Morawiecki sa vyjadril, že Poľsko sa nikdy nezmieri so zákazom predaja áut so spaľovacími motormi. O tom, čo to znamená, porozprával v štúdiu TV JOJ europoslanec Vladimír Bilčík.

Znamená to, že už inej cesty niet a nevyhneme sa tomuto rozhodnutiu? Alebo sa to ešte dá zvrátiť a nebudeme sa s tým musieť zmieriť, tak ako to prezentuje Poľsko?

Podľa mňa takto otázka vôbec nestojí. Je to zle položená otázka. Treba povedať, že väčšina členských štátov, vrátane Nemecka, Slovenska či Českej republiky – teda kľúčové krajiny, kde je ten automobilový priemysel – za to hlasovali. To znamená, že automobilky sú pripravené na to, aby prešli na výrobu elektromobilov. Chystá sa to už niekoľko rokov a treba povedať, že sa to naplno spustí až v roku 2035. Máme dosť času na to, aby sme sa pripravili. Je to kľúčové rozhodnutie. Týka sa osobných áut, neriešime nejaké traktory alebo veľké dodávky, autobusy, kamióny, to všetko sa bude riešiť osobitne. Robíme to jednak preto, lebo chceme mať čisté životné prostredie a osobné autá sa dnes najviac podieľajú na znečistení. Znečisťujú najmä mestá, čiže je to krok dobrým smerom. Navyše už dnes tie ceny elektromobilov výrazne klesajú a to stále vyrábame väčšinou len luxusné autá. Čiže keď začne výroba tých bežných áut, tak si myslím, že budú nielen pre všetkých dostupné, ale aj cenovo lacnejšie.

Nie každý má z toho takú radosť. Napríklad podľa predsedu strany SaS Richarda Sulíka je to výstrel do vlastného kolena a prehnaný aktivizmus v oblasti životného prostredia. Na rozhodnutie podľa neho doplatia slovenské automobilky aj slovenskí občania, uviedol. Čo to teda bude znamenať pre zamestnanosť na Slovensku?

Ja sa čudujem tomuto vyhláseniu, pretože za ostatné mesiace prijali viaceré automobilky rozhodnutia, že prídu na Slovensko a budú tu investovať do výroby elektromobility – Volvo na východe Slovensko, Porsche na Považí plus všetky automobilky, ktoré tu máme, sú pripravené prejsť na túto výrobu naplno. Myslím si, že to, čo potrebujeme, je aby štát zabral a podporil rozhodnutia, ktoré sme prijali. Najmä aby podporil výstavbu infraštruktúry, ktorú budeme potrebovať. Na to, aby tie autá tu jazdili a fungovali, my potrebujeme dnes investovať do nabíjacích staníc, do rozvodnej siete, ale to všetko sa dá stihnúť. Bavíme sa o tom, že tie spaľovacie motory prestaneme vyrábať v roku 2035. Máme ešte 12 rokov a znamená to aj to, že pokiaľ si ten „spaľovák“ o 10 rokov kúpi, tak s ním bude jazdiť po Slovensku aj 20 – 30 rokov, pretože my nezakazujeme jeho prevádzku.

Viac..  EÚ a Varšava vyjadrili znepokojenie nad ohlásenou Orbánovou cestou do Moskvy

Ďalšie informácie nájdete na www.noviny.sk.

O red

Odporúčame pozrieť

Bilčík vycestoval do Čiernej Hory a Srbska. Bude hodnotiť pokrok v rozširovaní EÚ

Slovenský europoslanec Vladimír Bilčík vycestoval na 5-dňovú návštevu Čiernej Hory a Srbska. Krajiny západného Balkánu, …

Consent choices