Robert Hajšel a Maroš Šefčovič. PHOTO: FB RH.

Robert Hajšel: Maroš Šefčovič by mohol zreálniť Green Deal a zelenú transformáciu

Slovenský komisár, doteraz jeden z podpredsedov Európskej komisie, dostal novú funkciu výkonného podpredsedu Komisie, čím sa dostal do prvej trojky v súčasnej exekutíve EÚ. Bude zodpovedať za Green Deal, čo je asi najrozsiahlejšia a najdôležitejšia agenda a to v čase, keď viaceré štáty a mnohí politici volajú po skorigovaní a zreálnení protirečivej, hoci veľmi potrebnej zelenej dohody.

Jej uplatňovanie malo za cieľ zvrátiť prebiehajúce klimatické zmeny, ale často vytvára problémy pre mnohé podniky, najmä v oblasti priemyslu a poľnohospodárstva. Bude to pre Maroša Šefčoviča nová veľká výzva, ale on je na takéto výzvy zvyknutý, keď opakovane bol v komisii poverovaný úlohami, ktoré boli ťažko vykonateľné a na ktoré si často iní netrúfali. Či už to bolo dosiahnutie dohody medzi EÚ a Veľkou Britániou o nových vzťahoch po brexite, ťažké rokovania so Švajčiarskom a naposledy vytvorenie mechanizmu pre spoločný nákup plynu.

Keď došlo ku krízovej situácii, lebo sa niečo nepodarilo alebo bolo treba niečo rýchlo vyriešiť, nastúpil vždy Maroš Šefčovič, ktorého mnohí nazývajú hlavným opravárom komisie. Tentoraz z komisie odchádza Frans Timmermans, ktorý povedie koalíciu socialistov a zelených v jesenných holandských voľbách.

Ako som opakovane informoval, vykonávacie predpisy tzv. Green Dealu, čiže rôzne smernice a nariadenia sa postupne začali stretávať so silnejúcimi pretenziami, povedal by som až rezistenciou zo strany viacerých politických strán a členských štátov. Relevantní aktéri z oblasti energetiky, priemyslu a poľnohospodárstva sa čoraz viac sťažujú, že prijímaná legislatíva je ťažko vykonateľná, možno až nereálna.

A preto mnohí od Maroša Šefčoviča určite očakávajú, že pod jeho vedením dôjde k potrebným korekciám, ktoré umožnia, aby sme na jednej strane naozaj účinne znižovali uhlíkové emisie a stlmili prebiehajúce klimatické zmeny, ale na strane druhej doslova neničili konkurencieschopnosť európskeho priemyslu a naše podniky.

Viac..  Jozef Mihál podrobne o norme Euro 7: Čo to bude znamenať pre automobilky a pre ľudí

Som presvedčený, že Komisia bude mať na čele Green Dealu človeka, ktorý dokáže viesť plodný dialóg nielen s mimovládnymi organizáciami, environmentalistickými aktivistami, vedcami a výskumníkmi, ale aj s priemyselníkmi a odborármi a zahraničnými partnermi.

Že bude viac dbať o posilňovanie strategickej autonómie EÚ v praxi a nielen na papieri, že prispeje k presadzovaniu geopolitických záujmov únie a že v energetike bude mať pochopenie pre úlohu jadra a plynu, ako aj pre technologickú neutralitu.
Verím, že nezabudne ani na menej výkonné ekonomiky ako Slovensko, na ktoré sa v súvislosti so znižovaním skleníkových plynov často už nebude hádzať neúnosné bremeno, vyžadovať taká veľká daň od ich občanov a budú sa rešpektovať ich historické odlišnosti. Ja osobne to vo svojej legislatívnej práci robím neustále.

Poverenie Maroša Šefčovia touto úlohou a týmto portfóliom opätovne potvrdzuje, ako sú jeho práca, diplomatické a negociačné schopnosti a skúsenosti cenené v Bruseli, a ako málo si to uvedomujeme na Slovensku. Ale doma nikto nie je prorokom.

Maroš, držíme Ti palce.

Robert Hajšel, europoslanec /SD/.

O red

Odporúčame pozrieť

Sefcovic

Vláda na post eurokomisára za SR podporuje Šefčoviča

Slovenská vláda na post eurokomisára v budúcom zložení Európskej komisie na roky 2024 – 2029 …

Consent choices