cestovanie, vlak
Ilustračné PHOTO: © European Union.

Predbežná dohoda o udržateľnejšej a odolnejšej transeurópskej dopravnej sieti zbližuje Európu

Komisia víta politickú dohodu dosiahnutú medzi Európskym parlamentom a Radou o nariadení, o ktoré sa opiera transeurópska dopravná sieť (TEN-T). Spoluzákonodarcovia sa dohodli na výraznom zintenzívnení úsilia o vybudovanie udržateľnej a odolnej siete TEN- T. To zahŕňa silné stimuly na zvýšenie využívania udržateľnejších foriem dopravy a na zlepšenie multimodality – kombinovania viacerých druhov dopravy na jednu cestu – v rámci európskeho dopravného systému.

Dohodnutá vízia pre európsku dopravnú infraštruktúru

V revidovanej sieti TEN-T sa stanovia záväzné ciele:

  • Trate osobnej železničnej dopravy na základnej a rozšírenej základnej sieti TEN-T umožnia vlakom do roku 2040 jazdiť rýchlosťou 160 km/h alebo rýchlejšie.
  • Európsky systém riadenia železničnej dopravy (ERTMS) sa musí zaviesť v celej sieti TEN-T ako jednotný európsky signalizačný systém v Európe, aby bola železničná doprava bezpečnejšia a efektívnejšia. V dôsledku toho sa musia postupne vyradiť vnútroštátne systémy triedy B z prevádzky; to bude stimulovať európsky priemysel, aby investoval do ERTMS.
  • Bezpečné a chránené parkovacie plochy sa rozvinú na základnej a rozšírenej základnej cestnej sieti TEN-T do roku 2040, v priemere každých 150 km. Je to kľúčom k zaisteniu bezpečnosti a primeraných pracovných podmienok pre profesionálnych vodičov.
  • Veľké letiská, ktoré sa vybavia viac ako 12 miliónov cestujúcich ročne, budú musieť byť prepojené diaľkovou železničnou dopravou, čo je významný krok k zlepšeniu prepojenosti a prístupnosti pre cestujúcich a k posilneniu konkurencieschopnosti železničnej dopravy v porovnaní s vnútroštátnymi letmi.
  • Počet intermodálnych terminálov sa musí vyvíjať v súlade so súčasnými a očakávanými dopravnými tokmi a potrebami odvetvia. Rovnako sa musí zlepšiť kapacita manipulácie v termináloch nákladnej dopravy. Okrem umožnenia premávky 740 metrov vlakov v rámci siete to pomôže presunúť väčší objem nákladnej dopravy na udržateľnejšie druhy dopravy a podnieti odvetvie kombinovanej dopravy v Európe (využívanie kombinácií, ako je železničná a cestná doprava na prepravu nákladu).
  • Všetkých 430 veľkých miest v sieti TEN-T bude musieť vypracovať plány udržateľnej mestskej mobility na podporu mobility s nulovými a nízkymi emisiami.
  • Cieľom európskeho námorného priestoru je integrovať námorný priestor s inými druhmi dopravy efektívne, zmysluplne a udržateľne. Na tento účel sa zmodernizujú trasy príbrežnej námornej dopravy a vytvoria sa nové trasy, zatiaľ čo námorné prístavy sa budú ďalej rozvíjať, ako aj ich prepojenia s vnútrozemím.
Viac..  M. Beňová: Musíme chrániť deti pred sexuálnym zneužívaním na internete

Okrem toho sa vďaka integrácii Ukrajiny, Moldavska, ako aj šiestich partnerov zo západného Balkánu do novovytvorených európskych dopravných koridorov zlepšia dopravné spojenia so susednými tretími krajinami.

S cieľom zabezpečiť včasné dokončenie siete – do roku 2030 pre základnú sieť, do roku 2040 pre rozšírenú základnú sieť a do roku 2050 pre súhrnnú sieť – táto dohoda zahŕňa aj lepšie riadenie, napríklad s vykonávacími aktmi pre hlavné cezhraničné úseky a iné osobitné vnútroštátne úseky pozdĺž deviatich európskych dopravných koridorov. Tým sa spolu s väčším zosúladením medzi vnútroštátnymi dopravnými a investičnými plánmi a cieľmi TEN-T zabezpečí súdržnosť pri stanovovaní priorít v oblasti infraštruktúry a investícií.

Ďalšie kroky

Dosiahnutá politická dohoda sa teraz musí formálne prijať. Po ukončení tohto procesu Európskym parlamentom a Radou sa nové pravidlá uverejnia v Úradnom vestníku Európskej únie a nadobudnú účinnosť o 20 dní neskôr.

Spustenie novej siete TEN-T a jej deviatich nových európskych dopravných koridorov bude kľúčovou témou Dní Európy v Bruseli od 2. do 5. apríla 2024, hlavného európskeho podujatia v oblasti mobility.

Súvislosti

Revidované nariadenie o TEN-T je súčasťou Európskej zelenej dohody, dlhodobej stratégie rastu EÚ na dosiahnutie klimatickej neutrality EÚ do roku 2050.

O mam

Consent choices