Po rozhovoroch s orgánmi EÚ na ochranu spotrebiteľa a Európskou komisiou (združenými v sieti CPC) sa spoločnosť WhatsApp zaviazala transparentnejšie meniť podmienky poskytovania služieb. Okrem toho uľahčí používateľom odmietnutie aktualizácií, keď s nimi nesúhlasia, a jasne vysvetlí, kedy po takomto odmietnutí používateľ stratí možnosť využívať služby WhatsApp. WhatsApp takisto potvrdil, že osobné údaje používateľov sa neposkytujú tretím stranám ani iným spoločnostiam skupiny Meta – ani Facebooku – na reklamné účely. Dialóg sprostredkovala Komisia a koordinovala ho švédska agentúra pre spotrebiteľov a írska komisia pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľa.
Komisár pre spravodlivosť Didier Reynders v tejto súvislosti uviedol: „Vítam záväzok spoločnosti WhatsApp zmeniť svoje postupy tak, aby boli v súlade s pravidlami EÚ. Bude aktívne informovať používateľov o akýchkoľvek zmenách v zmluvách a namiesto toho, aby sa používateľom pri každom otvorení aplikácie kládli otázky, bude WhatsApp jednoducho rešpektovať ich rozhodnutia. Spotrebitelia majú právo chápať, s čím súhlasia a čo táto voľba konkrétne znamená, aby sa mohli rozhodnúť, či chcú platformu naďalej využívať.“
Sieť CPC najprv zaslala list spoločnosti WhatsApp v januári 2022 v nadväznosti na varovanie Európskej organizácie spotrebiteľov (BEUC) a ôsmich jej členských združení, že spoločnosť WhatsApp údajne používa pri aktualizácii podmienok poskytovania služieb a ochrany osobných údajov nekalé praktiky. Sieť CPC zaslala v júni 2022 spoločnosti WhatsApp druhý list, v ktorom zopakovala svoju žiadosť, aby boli spotrebitelia jasne informovaní o obchodnom modeli WhatsApp, a najmä o tom, či má WhatsApp zisky z komerčného využitia osobných údajov používateľov. Po diskusiách medzi sieťou CPC, Komisiou a spoločnosťou WhatsApp spoločnosť potvrdila, že neposkytuje osobné údaje používateľov na reklamné účely.
Prehľad záväzkov
Pri budúcich zmenách svojej obchodnej politiky WhatsApp:
- vysvetlí, aké zmeny chce vykonať v zmluvách používateľov a ako by mohli ovplyvniť ich práva;
- poskytne možnosť zamietnuť aktualizované podmienky služby rovnako výrazne ako možnosť prijať ich;
- zabezpečí, aby sa oznámenia o aktualizáciách mohli zamietnuť alebo aby sa aktualizácie mohli odložiť, bude rešpektovať rozhodnutia používateľov a nebude oznámenia zasielať opakovane.
Ďalšie kroky
Sieť spolupráce v oblasti ochrany spotrebiteľa (CPC) bude aktívne monitorovať, ako WhatsApp plní tieto záväzky v rámci akýchkoľvek budúcich úprav svojej politiky a v prípade potreby presadí ich dodržiavanie aj prípadnými pokutami.
Okrem toho nedávna štúdia Komisie a posledná celoplošná akcia siete CPC zameraná na tzv. temné vzorce ukázali, že mnohé spoločnosti používajú „temné vzorce“, napríklad keď je odhlásenie zo služby zložitejšie než prihlásenie. Sieť CPC bude s podporou Komisie ďalej zvyšovať úsilie o riešenie takýchto nezákonných praktík na miestach ich výskytu.
Súvislosti
V novom akte o digitálnych službách sa okrem iného stanovuje povinnosť, aby služby mali jasné obchodné podmienky vysvetľujúce používateľovi zrozumiteľným jazykom, kedy ich obsah alebo účet môžu ovplyvňovať určité obmedzenia, a aby takéto obmedzenia uplatňovali dôsledne, objektívne a primerane. Akt o digitálnych službách doplní už zavedené pravidlá, napríklad smernicu o nekalých obchodných praktikách alebo všeobecné nariadenie o ochrane údajov, aby platformám nezostala žiadna regulačná medzera umožňujúca manipuláciu používateľov.
Sieť spolupráce v oblasti ochrany spotrebiteľa (CPC) je sieťou orgánov zodpovedných za presadzovanie právnych predpisov EÚ o ochrane spotrebiteľov. Pri cezhraničných sporoch sa ich činnosť koordinuje na úrovni EÚ.
Za vykonávanie právnych predpisov EÚ o ochrane spotrebiteľov sú zodpovedné orgány štátu. Vďaka nariadeniu o spolupráci v oblasti ochrany spotrebiteľa majú spoločný súbor silných právomocí na odhaľovanie nezrovnalostí a môžu rýchlo a koordinovane konať proti nečestným obchodníkom.
Doterajšie nástroje spotrebiteľského práva EÚ zmenila aj nová smernica o lepšom presadzovaní a modernizácii pravidiel EÚ v oblasti ochrany spotrebiteľa, ktorá zvýšila transparentnosť pre spotrebiteľov, keď nakupujú na online trhoviskách.
Spolupráca zahŕňa spotrebiteľské pravidlá v rôznych oblastiach, ako sú nekalé obchodné praktiky, elektronický obchod, geografické blokovanie, dovolenkové balíky, online predaj a práva cestujúcich.