emisie
Ilustračné PHOTO: © European Union.

Europoslanci prijali prísnejšie ciele emisií CO2 pre nákladné autá a autobusy

Europarlament v stredu prijal nové opatrenia, na ktorých sa už dohodol s Radou, na posilnenie cieľov zníženia emisií CO2 pre nové ťažké úžitkové vozidlá (HDV).

Nariadenie, ktoré sa týka emisií z nových nákladných vozidiel, autobusov a prívesov, schválili poslanci 341 hlasmi za, 268 bolo proti a 14 sa zdržalo hlasovania.

Emisie CO2 z veľkých nákladných vozidiel (vrátane profesionálnych vozidiel, ako sú smetiarske autá, sklápače alebo domiešavače betónu) a autobusov sa budú musieť znížiť o 45 % v období 2030 – 2034, o 65 % v rokoch 2035 – 2039 a o 90 % od roku 2040. Do roku 2030 budú musieť nové mestské autobusy znížiť svoje emisie o 90 % a do roku 2035 sa stanú vozidlami s nulovými emisiami. Od roku 2030 sú stanovené aj ciele zníženia emisií pre prívesy (7,5 %) a návesy (10 %).

Zákon vyžaduje, aby Komisia do roku 2027 vykonala podrobné preskúmanie účinnosti a vplyvu nových pravidiel. Toto preskúmanie bude musieť okrem iného posúdiť, či sa majú pravidlá uplatňovať na malé nákladné autá, úloha metodiky pri registrácii ťažkých úžitkových vozidiel výlučne na pohon z CO2 neutrálnych palív a úloha, ktorú by mohol mať korekčný faktor uhlíka pri prechode na HDV s nulovými emisiami.

Vyhlásenie spravodajcu

Viac..  Klimatická koalícia: SR je medzi poslednými krajinami EÚ, ktoré neodovzdali NECP

Spravodajca Bas Eickhout (Zelení/EFA, NL) uviedol: „Prechod k nákladným vozidlám a autobusom s nulovými emisiami nie je len kľúčom k dosiahnutiu našich klimatických cieľov, ale je aj kľúčovou hnacou silou čistejšieho ovzdušia v našich mestách. Poskytujeme prehľadnosť pre jedno z hlavných výrobných odvetví v Európe a silnú motiváciu investovať do elektrifikácie a vodíka.“

Ďalší postup

Rada ešte musí dohodu formálne schváliť, aby mohla nadobudnúť platnosť.

Súvislosti

Ťažké úžitkové vozidlá sú zodpovedné za viac ako 25 % emisií skleníkových plynov (GHG) z cestnej dopravy v EÚ a predstavujú viac ako 6 % celkových emisií skleníkových plynov v EÚ. Podľa legislatívneho návrhu Komisie predloženého vo februári 2023 je zníženie týchto emisií kľúčové pre dosiahnutie klimatickej neutrality EÚ do roku 2050 a zníženie dopytu po dovážaných fosílnych palivách.

O mam

Odporúčame pozrieť

emisie

Eurokomisia vyzvala záujemcov predkladať návrhy emisne neutrálnych technológií

Európska komisia (EK) oznámila, že už počas prvého týždňa svojho nového mandátu zintenzívňuje úsilie o …

Consent choices